30-vuotias Pääskyvuoriseura

Suomen Kotiseutuliiton jäsenten uutisia

Syksyisenä lauantaina oli juhlan aika Itä-Turussa. Puheenjohtaja Mika Maaskola toivotti kaikki tervetulleiksi kutsuvieraiden saavuttua ja sivusi puheessaan mm. Linkkitornin alueen tiivistämisrakentamista.

Elina Rantanen toi kaupungin tervehdyksen, jonka jälkeen muisteltiin toiminnan alkuvaiheita ja historiaa: seuraa olivat perustamassa huhtikuussa 1983: Juhani Naski, Väinö Huhtala, Kirsti Mietonen, Jorma Palonen, Taisto Lehto, Pirkko Berg, Lempi ja Arvi Peltonen sekä Miettisistä Lasse lupautui puheenjohtajaksi, Sirkka aloitti sihteerinä. Toiminnanjohtaja Ilmari Rinne edusti Turkuseuraa kokouksessa. Sirkka on siitä lähtien dokumentoinut seuran vaiheita kuvin ja kirjoituksin, Lassen supliikilla asiat sujuivat hyvin.

Kahvittelun ja musiikin lomassa oli Tilhenkentällä kaiken ikäisille ohjelmaa ja tehtäviä, palkintojakin jaettiin ämpärikaupalla. Paikalla ollut paloauto kiinnosti kovin ja ambulanssi toi paikalle Ville Vikingin, joka oli kaatunut polkupyörällä.

Kouluvaarien edustaja kertoi vaarien toiminnasta mm. Pääskyvuoren koulussa. Paikalla ollut Kuntecin (ent. Viherliikelaitos) Riitta Kipinoinen toi nähtäväksi jättipalsamia, joka on saatu talkoilla lähes häviämään viereisen Karhunojan yläjuoksulta. Jos yksi tai useampi koiran ulkoiluttaja haluaisi ensi kesänä kerätä ja hävittää kasvit, Riitta olisi kiitollinen kansalaisaktiivisuudesta. Juhlapäivänä kasveja löytyi enää 10.

Seura sai toivomuksen nopeusrajoituksen laskemisesta pienellä kadulla. Lelukirppiksellä tavara vaihtoi omistajaa ja arpajaisten herkkukassin voitti pieni tyttönen. Kauniin päivän lopuksi kaksi kaverusta esitti kappaleen Puuttuva palanen.

Paikalla oli kutsuvieraita, perustajajäseniä, entisiä seuran aktiiveja ja asukkaita. Nykyisistä aktiiveista palkittiin viirillä tilintarkastaja Pentti Sokajärvi ja naisväki Suomen Kotiseutuliiton teettämillä hopeakoruilla. Korun sai myös Eliisa Pöyhönen, joka jakoi kahvia koko tapahtuman ajan, vaikka täyttää piakkoin 85 vuotta, yhdistystyö pitää näet virkeänä.

Pääskyvuoriseura ry. kiittää osakseen tulleista lukuisista onnitteluista! Puurojuhlan merkeissä tavataan pikkujouluaikaan ja hiihtolomaviikon sunnuntaina perinteiset luistelu- ja hiihtokilpailut.

Eija Koivisto