Kylillä kummittelee

23.3.2012
Minna Torppa
Kylillä kummittelee Saarijärveläisiä uskomustarinoita.
Saarijärvi-Seura ry.
Saarijärvi 2011

Takaisin Kirjaesittelyt 2012

Kummitukset liikkeellä

Ihan hyvää tekstiä. Ja hyvät kartat. Niitä on niin etukannen sisäsivulla kuin takakannenkin –  murremuotoisin paikannimin – ja jokaisen luvun alussakin näyttämässä, mistä paikasta kulloinkin on kysymys. Eipä arvioijan tarvitse nyt karttoja kaivata.

Kyse on kirjasta, johon tietokirjailija Minna Torppa on koonnut eri lähteistä Saarijärven maisemiin liittyviä kertomuksia yliluonnollisista kohtaamisista, kummituksista ja muista supranormaaleista. Näitä folkloristit kutsuvat memoraateiksi ”kertomuksiksi kertojan itsensä tai hänen lähipiiriinsä kuuluvan kohtaamisesta yliluonnollisen olennon kanssa”.

Ja kyllähän niitä riittää. Torppa aloittaa yleisellä johdantoluvulla, jossa hän, aivan oikein, vie lukijansa sisään supranormaaliin maailmaan: haltijoiden, pirujen ja kummitusten joukkoon.

Teksti on ammattimaista, ja luulisi kirjoittajan saaneen folkloristisen koulutuksen.

Esittelytekstiä seuraa kuvaus kertojista ja kerääjistä. Suurin osa aineistosta on haettu Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran (SKS) kansanrunousarkistosta ja osa myös Kotimaisten kielten keskuksesta (KOTUS). Myös paikallislähteitä on käytetty – mm. paikallislehtien juttuja vuosien varrelta.

Luonnollista on, että kertomukset ajoittuvat takavuosille. Syynä on SKS:n toteuttama laaja kansanuskonkeruu Kalevalan satavuotisjuhlan pyörteissä 1935–1936, jolloin Suomen kansa satatuhantisin muistoin vastaili seuran lähettämiin kyselyihin. Mutta vielä viime vuosisadan lopultakin löytyy kertomuksia ”kummituksista” ja muista yliluonnollisista – ei vähiten kuoleman enteistä. Vain 1970-luvun UFO-kausina ei niitä Saarijärvellä juuri näkynyt.

Silloin tällöin kirjoittaja antaa oman äänensäkin kuulua johdattaen lukijaa kunkin perinnemotiiviston taustoihin. Tätäkin kiittelen; eihän nykylukija juurikaan tiedä vaikkapa ruumislaudoista tai hautausmaakulttuurista, kuoleman enteistä tai kätketyistä kirkonkelloista. Myös merkittävät paikat saavat taustakertomuksensa.

Torpan oivallus on kytkeä tarinat paikkoihin, dokumentoida paikat kartoille ja mahdollisuuksien mukaan myös tarjota lukijalle valokuva kohteesta, jossa yliluonnollinen oli kohdattu. Hienoa! Itse tarinat ovat säilyttäneet osin murremuotonsa, eikä niitä onneksi ole transkribtioitu lukukelvottomiksi. Kukin teksti on huolellisesti dokumentoitu niin kertojan kuin säilytyspaikankin osalta.

Teos ei ole pelkästään Minna Torpan käsialaa. Ideointiin on osallistunut Saarijärvi-Seuran aktivisteja, Saarijärven kansalaisopiston murrepiiri on tarkistanut murretekstit, kuvia kerätty museosta ja karttojakin rakenneltu yhdessä mm. julkaisutoimikunnan puheenjohtajan Lauri Koskisen kansa.

Kuvat tukevat tekstiä hyvin, ja Saarijärvi Offsetin taitto on rauhallinen ja lukemaan yllyttävä.

Tätä kirjaa ei  ahmaise kerralla. Siihen pitää palata yhä uudelleen ja ehkäpä ensi kesänä ihan kirja kädessä Saarijärvelle ja Pylkönmäelle kummituksia kuulostelemaan.

Kannen kuva kertoo kaiken!

Lassi Saressalo

Kirjaa voi tilata Saarijärven museolta p. 014 59 8411, 044 459 8411