Paikallismuseot tapetilla Turun Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä

Paikallismuseoiden heikko tilanne on puhututtanut suomalaisia viime kuukausien aikana. Hyviäkin esimerkkejä menestyksekkäistä ja esimerkillisesti hoidetuista kotiseutu- ja erikoismuseoista on silti olemassa.

Turussa heinäkuun lopussa järjestettävillä Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä pohditaan paikallismuseoiden nykytilaa ja tulevaisuutta. Asiasta järjestetään kaikille avoin keskustelutilaisuus Turun Katedralskolanilla perjantaina 29. heinäkuuta kello 16.

”Tervetuloa osallistumaan keskusteluun ja kertomaan esimerkiksi, mitä valtio ja Kotiseutuliitto voisivat tehdä tilanteen parantamiseksi”, Kotiseutuliiton pääsihteeri Lassi Saressalo kehottaa.

Keskustelua alustavat opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuriasiainneuvos Päivi Salonen, maakuntamuseotutkijat ja Suomen Kotiseutuliiton edustajat. Päivi Salonen on ministeriön asettaman paikallismuseotyöryhmän puheenjohtaja. Työryhmän tehtävänä on selvittää, minkälaisin keinoin museoiden tilannetta voisi kohentaa.

Turun Katedralskolan sijaitsee osoitteessa Vanha Suurtori 1.

Lehdistökuva
Sillin paloittelija
Kuvateksti: Rymättylä-Seuran ylläpitämä Silliperinnekeskus Dikseli on hauska ja hyvin hoidettu paikallismuseo. Kuva: Marja Kantonen.

Lisätietoja
Suomen Kotiseutuliiton pääsihteeri Lassi Saressalo puh. 050 590 2210, lassi.saressalo@kotiseutuliitto.fi, toimisto (09) 612 6320, toimisto@kotiseutuliitto.fi .

www.kotiseutuliitto.fi

Valtakunnallisista kotiseutupäivistä: