Turku ja Turun seutu tutuksi kotiseutuväelle

Valtakunnalliset kotiseutupäivät Turussa 28.–31.7.2011

Turku ja Turun seutu tutuksi kotiseutuväelle

Valtakunnalliset kotiseutupäivät käynnistyvät torstaina 28.7. Turussa. Päivät ovat kotiseutuaktiivien tärkein vuosittainen tapaaminen, jossa tänä vuonna Turku ja Turun seutu esittelevät parhaat puolensa.

Turkuun saapuu nelisensataa vierasta eri puolelta Suomea, ja lisäksi yleisötapahtumiin odotetaan tuhansia osallistujia.

–Turku ja Turun seutu kiinnostavat. Päiville on ilmoittautunut kotiseutuyhdistysten jäseniä ihan joka puolelta maata, varsinkin vähän kauempaa kuin Varsinais-Suomesta. Myös Ruotsista on tulossa pieni ryhmä Eskilstunan Haapajärvi-seurasta. Seura on viime talven tapaamisissaan perehtynyt Turkuun jo ennakkoon, iloitsee Turun kotiseutupäivien pääsihteeri Helena Heikniemi-Pääkkönen.

Monipuolista ohjelmaa vieraille ja omille

Kotiseutupäivät näkyvät loppuviikosta Turun katukuvassa. Yleisö voi osallistua esimerkiksi perjantaina klo 12 kotiseutupäivien avajaisiin Vanhalla Suurtorilla sekä kaksipäiväiseen Vähätori-tapahtumaan. Vähätorilla on ohjelmaa aamusta iltaan sekä perjantaina että lauantaina.

Teemana eurooppalainen kulttuuri Suomessa

Kulttuuripääkaupungissa järjestettävien 63. kotiseutupäivien teemana on ”Eurooppalainen kulttuuri Suomessa”. Se on aiheena Turun yliopiston järjestämässä avoimessa ja maksuttomassa seminaarissa torstaina Katedralskolanilla Vanhalla Suurtorilla. Lisäksi eurooppalaisia jälkiä esitellään lauantain teemoitetuilla kotiseuturetkillä.

Kotiseutuliiton keskustelukamareissa perjantaina avataan kotiseudun monia merkityksiä pika-alustusten ja keskustelun pohjalta. Aiheina ovat esimerkiksi kotiseutukiusaaminen, maassa- ja maahanmuutto ja paikallismuseoiden toiminta. Katedralskolanilla pidettäviin kamareihin on vapaa pääsy.

Jaossa kotiseututyön huomionosoituksia

Suomen Kotiseutuliiton vuosikokouksessa perjantaina julkistetaan Vuoden kaupunginosa, Vuoden kotiseututeko ja Vuoden kotiseutupolku. Kotiseutupäivät huipentuvat lauantaina Turun Messu- ja Kongressikeskuksessa vietettävään kotiseutugaalaan. Gaalassa jaetaan kotiseututyön ansiomitalit.

Turun tuomiokirkossa sekä ortodoksisessa kirkossa sunnuntaina klo 10 alkavat juhlajumalanpalvelukset päättävät vuoden 2011 Valtakunnalliset kotiseutupäivät.

Kotiseutupäivien järjestelyistä vastaavat Turun kaupunki, Varsinais-Suomen liitto ja Suomen Kotiseutuliitto.

Lisätietoja:
- Kotiseutupäivien pääsihteeri Helena Heikniemi-Pääkkönen, puh. 050 301 2981
- Suomen Kotiseutuliitto, pääsihteeri Lassi Saressalo, puh. 050 590 2210
- Vähätori-tapahtuma: Varsinais-Suomen liitto, kulttuurisihteeri Hannele Hartikainen, puh. 040 7202 163
- Median apuna ovat myös viestintäsuunnittelija Jaana Räsänen-Nauska, Turun kaupunki, puh. 050 559 0449 ja tiedottaja Anna-Maija Halme, Suomen Kotiseutuliitto, puh. 040 536 8188
• Vuoden 2011 Kotiseutupäivien nettisivut: www.turku.fi/kotiseutupaivat
• Vähätori-tapahtuman ohjelma ja aikataulut: www.varsinais-suomi.fi > Juuri nyt
Turun ylioposton seminaarin luennot ja puhujat