Rakennusperintöpäivien uutiskirje 5/2012

www.rakennusperinto.fi/erp

Euroopan rakennusperintöpäivät on jokasyksyinen tapahtuma, joka avaa ovia arvokkaisiin rakennuksiin ja muihin kiinnostaviin kohteisiin ympäri Eurooppaa. Suomessa tapahtumat keskittyvät syyskuun toiseen viikonloppuun. Tänä vuonna rakennettua kulttuuriympäristöä tarkastellaan erityisesti liikunnan ja urheilun näkökulmasta.

Muistot talteen: vastaa Kansallismuseon liikuntapaikkakyselyyn!

Millaisia muistoja sinulla on liikuntapaikoista? Kansallismuseo kerää muistoja ja kokemuksia kaikenikäisiltä vastaajilta eri vuosikymmeniltä ja erityyppisistä liikunta- ja urheiluympäristöistä. Voit kertoa johonkin paikkaan liittyvistä muistoista, sen historiasta tai vaikka sen kohtaamista uhista. Voit lähettää myös valokuvia.

Kyselyyn vastaamalla autat kartuttamaan tietoja Suomen liikuntaympäristöistä ja niiden merkityksestä hyvinvoinnille. Vastaukset arkistoidaan tutkimuskäyttöön ja sitaatteja vastauksista saatetaan käyttää myös rakennusperintöpäivien viestinnässä.

>> Kyselyn ohjeet

Tapahtumien järjestäminen: vinkit ja ideat jakoon

Rakennusperintöpäivien tapahtumanjärjestäjillä ei ilmoitetuista tapahtumista päätellen ole ollut pulaa ideoista, mutta silti toisinaan on toivottu myös valmiita ehdotuksia. Nyt erityisesti Liikunta- ja urheiluympäristöt -teemaan sopivia ideoita on koottu Rakennusperintö-blogiin – toivottavasti ideat innostavat keksimään lisää kiinnostavaa ohjelmaa. Myös perinteiset tapahtumat kuten kulttuuriympäristösuunnistukset ja -kävelyt sopivat hyvin tämänkin vuoden teemaan. Muistathan ilmoittaa tapahtumat kalenteriin!

>> Lisää vinkkejä blogissa
>> Tapahtuman ilmoittaminen

Europa Nostra palkitsee yleisön suosikkihankkeen – äänestä omaa suosikkiasi

Maaliskuun lopulla julkistettiin Europa Nostra -järjestön jakamien kulttuuriperintöpalkintojen saajat. Yksi palkinto tuli Suomeenkin, Tuupovaara-seuran "Työtä ja restaurointiosaamista Joensuun maaseudulle 2009–2012" -hankkeelle. Palkittuja hankkeita oli yhteensä 28 ja palkintokategorioita neljä: konservointi, tutkimus, kulttuuriperinnön säilyttämiselle omistettu työ sekä koulutus ja tietojen lisääminen. Joensuulaiset nappasivat palkinnon viimeksi mainitussa kategoriassa.

Tänä vuonna järjestetään ensimmäisen kerran myös yleisöäänestys, jonka voittaja palkitaan kesäkuun palkintojenjakotilaisuudessa Lissabonissa 1.6. Mikä palkituista 28 hankkeesta sinun mielestäsi ansaitsee erityispalkinnon?

>> Tutustu hankkeisiin [Europa Nostran sivut]
>> Äänestyslomake [Europa Nostran sivut]