eMuseo-koulutus Kuopio

23.9.2016 10:30 - 16:30

Paikka: Kuopion kirjaston kokoussali
Maaherrankatu 12, 70100 Kuopio

eMuseo-palvelun avulla museo-opas on aina käytettävissä – oli museo auki tai kiinni.

Palvelu on helppokäyttöinen ja museot voivat tehdä helposti itse mobiilioppaita museostaan ja sen ympäristöstä. Oppaisiin voi liittää tekstiä, kuvia, ääntä ja videoita ja kaikkea sisältöä voi päivittää ja kehittää milloin tahansa.

eMuseo-palvelu on oppaan apuna ja museovieraiden käytettävissä myös museon ollessa kiinni. Palvelun avulla museoon voi tutustua etukäteen tai palata tunnelmiin kotisohvalta. Mobiiliopas voi olla kartalle sijoitettu kierros museon kohteista tai vaikka tehtäväreitti koululaisille. Vierailijoita voi osallistaa palautelomakkeella, pelillisyydellä ja pisteiden keräämisellä, asiantuntija-kyselykanavalta, ja some-liitynnöillä.

Palvelun myötä osoitteeseen www.emuseo.fi syntyy satojen paikallismuseoiden opastuksista koostuva moderni ja interaktiivinen sivusto, joka tuo maamme paikallismuseot kaikkien ulottuville. Valmiita oppaita voi käyttää puhelimella ja tabletilla tai halutessaan myös tietokoneella.

Maksuton koulutus

PE 23.9.2016 KUOPIO
Kuopion kirjaston kokoussali
Maaherrankatu 12, 70100 Kuopio

Koulutuspäivän rakenne:

klo 10.00 Aamukahvit

klo 10.30 - 12.00 eMuseo-palvelun esittely
Tervetuloa tutustumaan palveluun!

Kaikille alueen paikallismuseoille avoimessa osuudessa kouluttajat esittelevät eMuseo-palvelua ja kuullaan Kotiseutuliiton ja maakuntamuseon terveiset.

klo 12.00 - 13.00 Lounastauko
Omakustanteinen lounas

klo 13.00 - 16.00 Työpaja
Tee ja julkaise oma mobiiliopastus!

Työpaja on tarkoitettu niille museoille, jotka haluavat ottaa palvelun saman tien käyttöön (1-2 osallistujaa / museo).

Palvelun vuosimaksu
Sis. käyttöoikeuden ohjelmistoihin, mahdollisuuden tehdä rajattomasti omia oppaita, sekä käytön opastuksen ja tuen.

• Kotiseutuliiton jäsenet  80 €  + alv. / vuosi
  • Muut paikallismuseot 120 € + alv. / vuosi

Iltapäivän työpajassa jokainen halukas museo pääsee luomaan ensimmäisen mobiiliopasteensa.

Työpajaan osallistuvat tekevät ennakkotehtävän, jossa kerätään ohjeiden mukaan materiaalia omasta museosta oppaan luomista varten ja ottavat mukaan oman kannettavan tietokoneen (tarvittaessa pari konetta lainattavissa alueen maakuntamuseolta erillisestä pyynnöstä).

Opas on päivän päätteeksi julkaisuvalmis!

Ilmoittaudu pian, viimeistään kaksi viikkoa ennen koulutusta!

Pohjois-Savon rahaston tukema koulutus on suunnattu ensisijaisesti Pohjois-Savon museotoimijoille, mutta jos paikkoja jää, voimme ottaa mukaan myös muualta tulevia. Ilmoittautuessasi muista kertoa mitä museota edustat ja osallistutko myös työpajaan. Työpajaan voimme ottaa ilmoittautumisjärjestyksessä max 2 osallistujaa / museo.

Klikkaa ilmoittautumislomakkeelle tästä

Tervetuloa mukaan mobiilimaailmaan!
Kotiseutuliitossa kysymyksiisi eMuseo-palvelusta vasta:
Sini Hirvonen
sini.hirvonen@kotiseutuliitto.fi