eMuseo-koulutus paikallismuseotoimijoille Vaasassa

Ilmoittautumislomake

eMuseo
Koe paikallismuseo mobiilisti

Kotiseutuliitto luo Etelä-Pohjanmaan rahaston apurahan turvin mobiilisovelluksen, jonka avulla museo-opas on aina käytettävissä. eMuseo-palvelu on oppaan apuna ja museovieraiden käytettävissä heidän omilla älypuhelimillaan ja muilla mobiililaitteillaan myös museon ollessa kiinni. Palvelun avulla museoon voi tutustua etukäteen tai palata tunnelmiin kotisohvalta.

Palvelu on helppokäyttöinen ja museot voivat tehdä helposti itse mobiilioppaita museostaan ja sen ympäristöstä. eMuseo-oppaissa voi hyödyntää jo tehtyjä sisältöjä ja luoda eri käyttäjäryhmille uudenlaisia oppaita. Palveluun voi lisätä tekstejä, kuvia, ääntä tai videoita. Kaikkea sisältöä voi päivittää ja kehittää milloin tahansa.

Pilottialueen jälkeen palvelu laajennetaan muille Suomen paikallismuseoille, jotka voivat ottaa sen käyttöön kesäkaudelle 2017. Palvelun myötä osoitteeseen www.emuseo.fi syntyy satojen paikallismuseoiden opastuksista koostuva moderni ja interaktiivinen sivusto, joka tuo maamme paikallismuseot kaikkien ulottuville.

Suomen Kotiseutuliiton jäsenyhteisöt saavat palvelun käyttöönsä 80 euron vuosihintaan, muille museoille hinta on120 euroa / vuosi. Hintoihin lisätään arvonlisävero. Palvelu vastaa Suomen museoliiton omille jäsenilleen tarjoamaa Seinätön museo -sovellusta.

Maksuton koulutus

PE 1.4.2016 VAASA
Vaasa-opiston luokkatila A311
(Opistokatu 1, 65100 Vaasa)

Koulutuspäivän rakenne:

klo 10-12 eMuseo-palvelun esittely
Tervetuloa tutustumaan palveluun!

Kaikille alueen paikallismuseoille avoimessa osuudessa kouluttajat esittelevät eMuseo-palvelua ja kuullaan Kotiseutuliiton ja alueen maakuntamuseon terveiset.

klo 12-13 Lounastauko
Omakustanteinen lounas

klo 13-16 Työpaja
Tee ja julkaise oma mobiiliopastus!

Työpaja on tarkoitettu niille museoille, jotka haluavat ottaa palvelun saman tien käyttöön (1-2 osallistujaa / museo).

Iltapäivän työpajassa jokainen halukas museo pääsee luomaan ensimmäisen mobiiliopasteensa.

Työpajaan osallistuvat tekevät ennakkotehtävän, jossa kerätään ohjeiden mukaan materiaalia omasta museosta oppaan luomista varten ja ottavat mukaan oman kannettavan tietokoneen (tarvittaessa pari konetta lainattavissa alueen maakuntamuseolta erillisestä pyynnöstä).

Opas on päivän päätteeksi julkaisuvalmis!

Ilmoittaudu pian, viimeistään viikkoa ennen koulutusta!

Koulutus on suunnattu ensisijaisesti Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan museotoimijoille, mutta jos paikkoja jää, voimme ottaa mukaan myös muualta tulevia. Ilmoittautuessasi muista kertoa mitä museota edustat ja osallistutko myös työpajaan. Työpajaan voimme ottaa ilmoittautumisjärjestyksessä max 2 osallistujaa / museo.

Klikkaa ilmoittautumislomakkeelle tästä

Tervetuloa mukaan mobiilimaailmaan!
Kotiseutuliitossa kysymyksiisi eMuseo-palvelusta vastaavat:
Liisa Lohtander ja/tai Sini Hirvonen
etunimi.sulkunimi @ kotiseutuliitto.fi