Hakkapeliittatapahtuma Tammelassa

Päivämäärä:
6.8.2016 10:00 - 7.8.2016 16:00

Paikka: TAMMELA ja MUSTIALA

Tapahtuma alkaa lauantaina seppeleenlaskulla, jolla kunnioitamme niiden tammelalaisten miesten muistoa, jotka lähetettiin 30-vuotiseen sotaan Saksanmaalle. Seppeleenlaskun jälkeen väki kokoontuu kirkkoon 1600-luvun jumalanpalvelukseen. Päivien avaus tapahtuu kirkonmenojen jälkeen kirkonmäellä. Avauspuheen jälkeen Hakkapeliittasotilaat suorittavat väenoton ja suuntaavat ratsukoiden (vuodesta 1997 Ratsumieskilta Lempäälän seudun Eskadroona) saattamien kuninkaan vaunujen johdolla kohti Mustialaa, entistä kuninkaankartanon pihapiiriä.

Mustialassa on ainutlaatuinen 1600-luvun markkinatori, jossa on myynnissä käsitöitä, leivonnaisia, yrttejä, saippuaa jne. Kaikki vanhan perinteen mukaan tehtyjä. Lisäksi pääset tutustumaan erilaisiin työnäytöksiin, jotka opastavat sinut vanhoihin työtapoihin. Esillä on saippuan keittoa, taontaa, köyden punontaa, käsikivillä jauhamista, kehräämistä ja paljon muuta.

Torielämään kuuluu myös monipuolinen ohjelma. Päivien aikana voit kuulla ja nähdä tanssi- ja soittoesityksiä sekä luentoja, käydä sotilaiden leirissä ja nälän yllättäessä herkutella perinteisessä hämäläisessä pitopöydässä tai aidossa 1600-luvun pitopöydässä, jossa syödään sormin.

Torin elämässä ovat mukana rahvaan lisäksi myös Kuningas Kustaa II Adolf vaimonsa ja hoviväkensä kera.

Hakkapeliittatapahtumassa parasta on tunnelma, jota on mahdoton sanoin kuvailla. Se pitää jokaisen itse kokea, joten – nähdään tapahtumassa!

www.nsaura.fi/hakkapeliittatapahtuma

Tapahtuman järjestäjä: Tammelan Nuorisoseura Aura ry