Varsinais-Suomi: Elävä perintö -seminaari ja kotiseututoimijoiden maakunnallinen kokous

Päivämäärä:
11.4.2017 10:00 - 17:00

Paikka: Vanhan Raatihuoneen Sali, Vanha Suurtori 5, TURKU

Varsinais-Suomen vuosittainen kotiseututoimijoiden kokous järjestetään tällä kertaa mielenkiintoisen seminaarin päätteeksi. Tervetuloa mukaan vaikka useammankin osallistujan voimin!

Aika: tiistai 11.4.2017
9.30 aamukahvit
10–16 seminaari (sis. lounastauko ja kahvitauko)
16–17 maakunnallinen kokous

Paikka: Vanhan Raatihuoneen Sali, Vanha Suurtori 5, Turku

Elävä kulttuuriperintö Varsinais-Suomessa -seminaari

Mitä elävää perintöä on Varsinais-Suomessa ja mikä on elävää perinnettä? Mitä ja miten perinteitä voidaan parhaiten vaalia ja välittää eteenpäin? Minkälaisia kohteita Suomen tai Unescon aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon voisi hakea? Miten vaalitaan perinteitä tuleville sukupolville? Mitä voidaan tehdä yhdessä enemmän?

Kuulemme puheenvuoroja mm. Taiteen edistämiskeskuksesta, Tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta, Varsinais-Suomen maakuntamuseosta, Varsinais-Suomen Kyliltä, Museovirastolta ja Suomen Kotiseutuliitolta. Lisäksi keskustellaan yllä olevista kysymyksistä.

Seminaarissa myös julkistetaan Varsinais-Suomen kohteet Elävän perinnön wikiluettelossa. Vielä ehditte jättää oman ehdotuksenne: http://wiki.aineetonkulttuuriperinto.fi

Seminaarin järjestävät yhteistyössä Museovirasto, Turun museokeskus / Varsinais-Suomen maakuntamuseo, Varsinais-Suomen liitto, Taiteen edistämiskeskus, Turun kaupunki, Turkuseura ja Suomen Kotiseutuliitto.

Seminaarin tarkka ohjelma julkistetaan maaliskuun aikana osoitteessa www.aineetonkulttuuriperinto.fi/fi/ajankohtaista/elava-perinto-varsinais...

Kello 16-17 jatkamme keskustelua ja valitsemme Varsinais-Suomen valtuustoehdokkaan Suomen Kotiseutuliiton valtuustoon.

Valtuuston lopullinen valinta tapahtuu Kotiseutuliiton vuosikokouksessa 11.8.2017 Jyväskylässä. Tänä vuonna erovuorossa on maakunnan edustajana kaksi kautta toiminut Marja Virpi Mynämäeltä. Kotiseutuliiton suositus on, että valtuutettu istuisi vähintään kaksi kautta ja enintään kolme. Näin saadaan sekä jatkuvuutta että muutosta – tule siis käyttämään jäsenen äänioikeutta!

Kahvitarjoilua varten pyydämme ilmoittautumiset 6.4.2017 mennessä verkossa:
www.aineetonkulttuuriperinto.fi/fi/ajankohtaista/elava-perinto-varsinais... tai toimisto@kotiseutuliitto.fi tai puh. (09) 612 6320. Kotiseutuliittoon voitte kertoa ajatuksenne valtuustoehdokkaan vaaliin liittyen.

---------------------------------------------------------------------------------

Tilaisuudet järjestetään keväällä 2017 seuraavilla paikkakunnilla:

Uusimaa/läntinen, Helsinki: 28.2.
Etelä-Savo, Mikkeli: 22.3.