Aktiivinen tiedottaminen on tärkeää - Heinola-Seuran aktiiville Antti-patsas

Heinola-Seura tiedottaa 8.12.2014

Heinola-Seuran Kalevi Peltolalle Antti-patsas

Aktiivinen tiedottaminen on tärkeää kotiseutuyhdistyksillekin

Jari Niemi, päätoimittaja, Heinola

Itä-Häme -lehden Antti-patsaan sai tänä vuonna Heinola-Seuran aktiivinen puheenjohtaja Kalevi Peltola. Patsas annetaan vuosittain henkilölle tai yhteisölle, joka näyttävästi on edistänyt paikallisuuden ja paikalliskulttuurin asiaa.

Itä-Häme -lehden toimituksen mielestä Peltola täyttää loistavasti ensimmäisen suomalaisen sanomalehden julkaisijan Antti Lizeliuksen elämäntyölle omistetun patsaan saamiselle asetut ehdot.

- Otan suurella kunnioituksella vastaan tämän huomionosoituksen. Tänä kesänä tuli täyteen 60 vuotta siitä, kun aloitin tiedottamisen, kertoo Peltola.

Ensimmäiset paikallislehteen uponneet tekstinsä Peltola kirjoitti Jalasjärven Kesärannan leirikeskuksen asioista. Nuoren miehen kyvyt havaittiin ja hän sai nuorena opettajana tehtäväkseen toimittaa Jalasjärvi-seuran ensimmäiset joululehdet vuosina 1958 ja 1959. Nykyisin tuo lehti ilmestyy jo yli 100-sivuisena.

Heinolaan vuonna 1960 siirryttyään Peltola jatkoi kirjoittamista Itä-Hämeen toimittajien Maija ja Arvo Kippolan innostamina. Hän myös heitti pohdittavaksi lukuisia juttuvinkkejä lehden toimitukselle.

- Vuodesta 1972 alkaen olin mukana rakentamassa kulttuuritoimintaa Heinolaan. Perustimme useita yhdistyksiä, jotka yhä toimivat. Teimme jo tuolloin kulttuuripromenadeja, teatteri- ja konserttimatkoja. Synnytimme Heinolan henkeä. Tuo työ myös palkittiin Heinola-mitalilla.

Heinola-seurassa Peltola on ollut mukana sen perustamisajoista eli vuodesta 1985 lähtien. Vuodesta 2007 hän on toiminut seuran puheenjohtajana.

- Aukaisimme vuonna 2007 Heinola-seuran nettisivut, joita olen jaksanut Arto Sakari Korpisen avustuksella ylläpitää. Haluan kertoa muillekin kotiseutuyhdistyksen tärkeistä tapahtumista.
- Itä-Hämeen emerituspäätoimittaja Erkki Puputti kertoi aikoinaan, että paikallislehdellä ja kotiseutuyhdistyksellä on samat tavoitteet. Allekirjoitan edelleen nuo sanat, Peltola toteaa.

Yhteistyö lehden kanssa onkin tiivistynyt vuodesta 2007 alkaen. Peltola jaksaa pakertaa jopa viikoittain pieniä ja välillä isompiakin artikkeleita, jotka pääosin kelpaavat sellaisenaan lehden sivuille.

- Jos ihmisellä ei ole juuria, hän on tyhjän päällä. Kun on juuret, kasvaa myös siivet, kuvailee Peltola.

"Kun on juuret, kasvaa myös siivet."

Tutustu Heinola-Seuran toimintaan

Tietoa Antti-Patsaasta Sanomalentien liiton sivuilla

Myös Suomen Kotiseutuliitto on palkittu Antti-patsaalla.