Albumit auki -hanke laajeni Lahteen

Lahti-Seura tiedottaa 29.1.2015

Lasipalatsin mediakeskuksen vuonna 2002 aloittama Albumit auki -hanke laajentui vuoden 2015 alussa Lahteen.

Albumit auki on projekti, jossa digitoidaan ja viedään verkkotietokantaan kotialbumeista ja -arkistoista kerättyjä valo- ja diakuvia. Kuvakokoelma sisältää kymmeniä tuhansia kuvia. Syksyllä 2014 avautui uusittu nettikokoelma, joka sisältää sekä vanhat että uudet kuvat. Lisäksi kokoelman haku avautuu kansalliskirjaston finna.fi -portaaliin.

Vuonna 2014 hanke laajentui Helsingistä muihin kaupunkeihin ja vuoden 2015 alussa myös Lahteen. Kaupunkien kotialbumikuvat täydentävät Albumit auki -sivustoa omina kokonaisuuksina ja Lahdelle on avattu oma sivu.

Tarkoitus on kerätä mahdollisimman laaja kuvatietokanta Lahdesta ja lahtelaisista. Albumit auki -kokoelmaan halutaan kuvia eri vuosikymmeniltä, ne voivat olla 1800-luvun lopulta tai tältä vuodelta, kunhan ne ovat paperisessa muodossa ja liittyvät jotenkin Lahteen. Kaupunkinäkymien ja maisemien lisäksi esim. kotiin, työhön ja vapaa-ajan viettoon liittyvät kuvat sopivat mainiosti projektin sivuille.

Digitoinnin yhteydessä kerätään kuviin liittyvät tarinat talteen. Kaikki kaupunkilaiset kutsutaan mukaan kartuttamaan Albumit auki -kuvakokoelmaa. Yhdessä voimme pelastaa ns. paperikuvia katoamasta ja tallettaa arvokasta kaupunki- ja kotiseutuhistoriaa yhteiseksi iloksi ja hyödyksi!

Lahden Albumit auki -hankkeen yhteyshenkilöt toimivat myös Kotiseutufilmit – päijäthämäläinen perinneprojekti -hankkeessa, joka keskittyy filmi- ja videomateriaalin keräämiseen.

Lisätietoja:
Sauli Hirvonen, puheenjohtaja [at] lahtiseura.fi, puh. 050 3085303