Arkimaisemat ja vesi maisemapäivän teemoina

13.9.2019 Uutinen

Tuhansien järvien maassa vedellä on keskeinen osa asukkaiden arjessa. Valokuvakampanja kannustaa havainnoimaan vettä arjen maisemissa.

Miten vesi näkyy meidän jokapäiväisissä maisemissamme? Virtaako se pienenä purona kauppareissusi varrella? Käytkö iltakävelyillä syksyisellä rannalla? Kuljetko työmatkallasi suon ohitse? Ulkoilutatko aamuisin koiraa ojan vierellä? Sataako?

Kuvakampanja maisemista huipentuu valokuvakilpailuun, johon osallistuvat #arkimaisema-tunnisteella Instagramissa julkisilla tileillä 20.10. julkaistut kuvat.

Vesi on läsnä arkimaisemissamme monessa muodossa. Kuvat Helsingistä: Liisa Lohtander.

Sunnuntaina 20.10. vietetään kansainvälistä maisemapäivää, jonka teemana tänä vuonna on Euroopan laajuisesti maisema ja vesi. Teemalla halutaan kiinnittää huomiota veden arvoon maisemassa. Vesi on samanaikaisesti sekä rauhoittava että maisemaa elävöittävä elementti, joka vaikuttaa myös äänimaisemaan.

Ympäristöministeriön ja Suomen ympäristökeskuksen Instagramissa järjestämä valokuvakampanja kannustaa havainnoimaan vettä arjen maisemissa jo ennen maisemapäivää. Kampanjassa halutaan innostaa löytämään luovia ja monipuolisia lähestymistapoja aiheeseen.

Suomen Kotiseutuliitto on hankkeen viestintäkumppani. Kotiseutuliitto kannustaa jäseniään kaikkialla Suomessa kuvaamaan arkimaisemiaan ja osallistumaan kampanjaan. Kotiseutuliiton jäsenten edustajat voivat joko julkaista kuvat itse omilla Instagram-tileillään tai lähettää kuvansa järjestöpäällikölle (liisa.lohtander@kotiseutuliitto.fi), joka jakaa ne liiton Instagramissa – näin kuvat ovat mukana kampanjassa ja kilpailussa!

Valokuvakampanja maisemasta huipentuu kilpailuun 20.10.

Millaisin kaikin tavoin vesi onkaan osa sinun arkimaisemaasi? Valokuvaa maisemia ennakkoluulottomasti. Jaa kuvat Instagramissa tunnisteella #arkimaisema.

Kampanja huipentuu kansainvälisenä maisemapäivänä 20.10. Instagramissa järjestettävään valokuvakilpailuun. Jos haluat kuvasi mukaan kilpailuun, jaa se uudelleen maisemapäivänä 20.10.! Kilpailun tuomaristo valitsee maisemapäivän aikana julkaistuista #arkimaisema-kuvista parhaat. Voittajat palkitaan aiheeseen sopivin kirjapalkinnoin. Kilpailun tuomariston puheenjohtajana toimii ympäristöneuvos Tapio Heikkilä ympäristöministeriöstä. Heikkilä toteaa:

”arkimaiseman tarkoitus on havainnoida ja tulkita maisemia, olivatpa ne pieniä tai suuria, maalla tai kaupungissa, tylsiä tai arvokkaiksi määriteltyjä. Maiseman olemuksen ymmärtäminen on askel niiden vaalimiseen.”

Instagram: @arkimaisema, #arkimaisema
Twitter: @arkimaisema, #arkimaisema

Maisemien vuosittainen juhlapäivä koko Euroopassa

Kansainvälistä maisemapäivää vietetään vuosittain 20. lokakuuta. Päivä liittyy Eurooppalaisen maisemayleissopimukseen, jonka tavoitteena on suunnitella, hoitaa ja suojella kaikenlaisia maisemia. Sopimukseen kuuluvatkin sekä kauniit että arkiset maisemat, niin maaseudulla, luonnossa kuin kaupungissa. Tänä vuonna kansainvälistä maisemapäivää vietetään kolmatta kertaa.

Maisemapäivän järjestävät ympäristöministeriö ja Suomen ympäristökeskus. Mukana ovat myös Suomen Kotiseutuliitto sekä Maa- ja kotitalousnaisten Keskus. Luvassa on muun muassa maisemakävelyitä arvokkailla maisema-alueilla. Kansainvälinen maisemapäivä on osa Euroopan kulttuuriympäristöpäivien ohjelmaa.

Lisätietoja
Tutkija Annika Uddström, Suomen ympäristökeskus, p. 0295 251 715, etunimi.sukunimi@ymparisto.fi
Ympäristöneuvos Tapio Heikkilä, ympäristöministeriö, p. 0295 250 166, etunimi.sukunimi@ym.fi
Järjestöpäällikkö Liisa Lohtander, Kotiseutuliitto, liisa.lohtander@kotiseutuliitto.fi