Elisa Göös: Unelmista totta

5.6.2014

Minulla oli unelma. Että lapsuuteni maisemissa Janakkalan Rehakassa tulipalossa tuhoutuneen Klemolan päärakennuksen tilalla ja mailla olisi joskus sellainen paikka, missä ihmisillä  olisi mahdollisuus nauttia luonnosta.

Paikka missä rauhoittua, olla hiljaa, koota itsensä ja jakaa muille sitä hyvää, mitä itse olen koko elämäni ajan saanut täällä kokea.

Olen toteuttanut unelmani. Kunnioituksena ja kiitoksena menneille sukupolville, iloksi tuleville.  Suvun edelläkävijöille, tienraivaajille, nopealiikkeisille, rohkeille, toiminnan ja tekemisen taitureille sekä alati uutta etsiville sydänlämmin kiitos.

Kun lapsena kuuntelin äitini tarinoita kartanon elämästä, tarinat olivat minulle kuin satuja, mutta ne olivat kyllä totta.

Ihannoin isoisääni Karl Hjalmar Göösiä, joka 50-vuotiaana rakensi keskelle metsää toimivan kartanon. Muistan, kun lapsena sanoin äidilleni, että kun minä täytän 50 vuotta minä haluan olla kuin Hjalmar.

Ja niinhän siinä kävi. Viisikymppisenä Klemolaan nousi uusi päärakennus, Majatalo Willa Göös ja vanhasta viljakuivaamosta kunnostettu Kappeli. Unelmastani tuli siis tosi.

Maailmani tunteminen on alkanut kotiseutuni, juurieni ja sukuni tuntemisesta. Suku on tärkeä ihmisen elämässä, juuri nyt ja tässä iässä. Suku on paras!  Olen ylpeä suvustani, juuristani ja kotiseutuidentiteetistäni. Tiedän mistä olen kotoisin. Tiedän minne kuulun.

Omasta suvusta voi oppia, löytää uusia piirteitä jo edesmenneistä ihmisistä. Ihmetellä sitä, että miksi minusta tuli minä? No, minusta tuli sukuni jäsen ja niistä piirteistä, arvoista, ominaisuuksista, kasvatuksesta voin olla vain ja ainoastaan kiitollinen. Pienikin suku, se mihin kuuluu, voi olla myös ”suuri suku”.

Suvussani on ollut Hämeenlinnan pormestari Gottlieb John, joka meni naimisiin Uno Cygnaeuksen sisaren Teresan kanssa. Heille syntyi tytär Fanny, joka perusti Jyväskylän seminaarin ja meni naimisiin Jyväskylän seminaarin voimistelun lehtorin Karl Gustaf Göösin kanssa. Karl Gustaf Göös perusti Weilin & Göösin vuonna 1872 Alexander Weilinin kanssa. Fannyn ja Karl Gustafin poika Karl Hjalmar Göös perusti Klemolan kartanon vuonna 1923. Näiltä ja muilta sukuni elämäntaitureilta olen perinyt paljon hyvää.
Seuraava unelmani voisi olla oman sukuseuran perustaminen. Elämänmittainen innostava työ ja harrastus. Uuden oppimisen paikka.

Valtakunnallisia kotiseutupäiviä vietetään Hämeenlinnassa 7.–10. elokuuta Kylpylähotelli Aulangolla otsikolla Kotiseutu kullan kallis, teemana suku. Mikä on suvun merkitys ihmisen elämässä?  Kotiseudun ja suvun tarinat -seminaari  suku- ja kotiseutukirjallisuudesta  kertoo tämän torstaina 7. elokuuta Aulangolla.

Kotiseutupäivillä on mahdollisuus lisätä kotiseutunsa  tuntemusta, innostua  uudella tavalla kotiseudustaan ja suvustaan. Rakastua kaikkein rakkaimpaan ja parhaaseen ihmisen ainutkertaisessa elämässä – sukuunsa.

Elisa Göös
Valtakunnallisten kotiseutupäivien pääsihteeri ja Suomen Kotiseutuliiton valtuuston Kanta-Hämeen edustaja

Kolumni julkaistiin ensimmäisen kerran Kotiseutupostissa 2/2014.