Ensimmäinen kotiseutulehtikilpailu käynnissä – asiantuntijat valitsevat hyvistä parhaat

12.4.2017 Tiedote

Suomen Kotiseutuliiton tiedote

Kotiseutulehdet ja niiden tekijät ansaitsevat näkyvyyttä ja kannustusta, siksi Suomen Kotiseutuliitto järjestää tänä vuonna ensimmäistä kertaa kotiseutulehtikilpailun. Voittajat valitsee media-alan ja kotiseututyön asiantuntijoista koostuva raati.

Kotiseutulehtikilpailuun voivat osallistua kaikki kotiseutulehdet – esimerkiksi paikallis-, kaupunki- ja kaupunginosalehdet niin painettuina sanoma- ja aikakauslehtinä kuin verkkolehtinä. Lisäksi palkitaan vuoden kotiseutulehtijuttu.

Tuomaroinnista vastaa Kotiseutuliiton nimeämä raati, jonka puheenjohtajana toimii liiton hallituksen varapuheenjohtaja, ministeri Raimo Sailas. Raadin muodostavat mediatoimisto Toinen PHD:n luova johtaja Jani Halme, Keskisuomalaisen varapäätoimittaja Inkeri Pasanen, Ylen ohjelmapäällikkö, FT Reijo Perälä ja Kotiseutuliiton edellinen pääsihteeri, dosentti ja tietokirjailija Lassi Saressalo. >> Raadin esittely tiedotteen lopussa

Kilpailu on jaettu kolmeen sarjaan lehtien ilmestymistiheyden mukaan. Arvioinnin kohteina ovat paikallisuus ja vaikuttavuus, sisällön monipuolisuus ja kiinnostavuus, vuorovaikutus ja lukijoiden aktivoiminen sekä visuaalisuus.

Kussakin sarjassa palkitaan paras lehti. Voittajalehdet palkitaan Vuoden kotiseutulehti -nimikkeellä ja voittajajuttu Vuoden kotiseutulehtijuttu -nimikkeellä. Tulokset julkistetaan ja palkinnot jaetaan lokakuussa Turun Kansainvälisillä Kirjamessuilla.

Osallistuminen

Kilpailuun osallistutaan ennen 30.4.2107 julkaistuilla lehden numeroilla – myös vuonna 2016 ilmestyneillä numeroilla voi osallistua. Lehdet toimitetaan 5.5.2017 mennessä Kotiseutuliiton toimistolle. Lehtien mukana tulee lähettää täytetty ilmoittautumislomake.

Lisätiedot:

• toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo, etunimi.sukunimi@kotiseutuliitto.fi, puh. 040 733 7033
  • tiedottaja Elina Kuismin, etunimi.sukunimi@kotiseutuliitto.fi, puh. 050 440 9411
  • www.kotiseutuliitto.fi/toiminta/palkinnot/vuoden-kotiseutulehti

Aiempi tiedote aiheesta

Kotiseutulehtikilpailun 2017 raati

• Mediatoimisto Toinen PHD:n luova johtaja Jani Halme on Suurella journalistipalkinnolla vuoden parhaasta journalistisesta teosta palkittu median ja markkinoinnin ammattilainen. Hän pitää Twitter-tilillään Kotimaan katsaus -nimistä verkkovideo-ohjelmaa, jossa luetaan paikallislehtien kaikkein pienimpiä uutisia. Halmeen mielestä kotiseutulehdillä on tärkeä rooli hyvän kotiseutusuhteen rakentamisessa ja ylläpitämisessä myös heille, joilla on kahteen tai jopa useampaan paikkaan nojaava kaksoisidentiteetti.
  • Keskisuomalaisen varapäätoimittaja Inkeri Pasanen aloitti työuransa paikallislehti Viitasaaren Seudussa 1980-luvun alussa nuorena ylioppilastyttönä. Hänelle paikallislehti oli korkeakoulu lukijoille läheiseen journalismiin, ja paikallisuus sisältönä on tuttua myös lukijan näkökulmasta. Pasanen lähtee innolla mukaan raatiin katso-maan, millaisia ”kirjeitä kotiseudulta” eri puolilla Suomea syntyy.
  • Ylen ohjelmapäällikkö, FT Reijo Perälä on historiantutkija, jolla on myös kokemusta kaupunkilehdistä ja print-timediasta. Hän tuntee paikallisuuden arvon myös pitkän Radio Suomi -uran kautta. Perälä on ollut käynnis-tämässä ja kehittämässä sekä Yle Areenaa että Ylen Elävää arkistoa. Nykyisin hän toimii näiden palvelujen ohjelmapäällikkönä.
  • Kotiseutuliiton edellinen pääsihteeri, dosentti ja tietokirjailija Lassi Saressalo tuntee lehtiä julkaisevia yhdis-tyksiä ja kotiseututyötä laajasti. Hänelle kotiseutukirjallisuus ja kotiseutulehdet ovat molemmat hyvin tuttuja genrejä. Hän kirjoittaa myös itse ahkerasti niin kirjoja kuin artikkeleita.

Suomen Kotiseutuliitto on kotiseututyön valtakunnallinen keskusjärjestö ja maamme suurin kulttuurialan kansalaisjärjestö. Kotiseutuliiton yhdistysjäsenkentässä toimii yli 150 000 aktiivista kansalaista. Kotiseutuliitto on aktiivinen paikallisuuden puolestapuhuja, joka edistää monimuotoista suomalaista kulttuuria ja paikalliskulttuurien arvostusta sekä kehittää ja tukee kotiseututyötä. Kotiseutuliitto vastaa myös seurantalojen korjausavustuksen jaosta ja tarjoaa asiantuntija-apua seurantalojen korjauksiin liittyvissä kysymyksissä. Tutustu: www.kotiseutuliitto.fi