Etelä-Oriveden kylät

Etelä-Oriveden kylät ry
544 s

Tuplaten kyläkirjoja Orivedeltä

Neljä eteläoriveteläistä kylää esitellään tarkalleen tuhannella sivulla. Ja kaikki työ on tehty kolmessa vuodessa. Juhani Eerola on todella ahkeroinut kotiseutunsa eteen. Ei toki yksin, mukana on ollut niin muistelijoita, kertojia, valokuvakatsojia, kotiarkistojen koluajia, kunnan ja seurakunnan arkisto-osaajia, Oriveden Sanomien oiva painokone ja siellä ainakin jälkimmäisen osan tyylikkäästi kaksipalstaiseksi taittanut Markku Silvennoinen (kyllä ensimmäinenkin on hienosti taitettu, mutta taittajaa ei mainita). Kertojia ja aineiston luovuttajia on 172, henkilöhakemistojen sivuilta löytyy viitisensataa nimeä.

Ja kiitokset kummankin kirjan takasisäkannen kartasta, johon on viety käytännössä kaikkien esiteltyjen talojen ja tilojen sijainti. Muutamat hienot ilmakuvat tarjoavat vieraammallekin mahdollisuuden sijoittaa maisemat kartalle ja näin saada mielikuva eteläisen Oriveden kulttuurimaisemasta. Kuvat edustavat luonnollisesti ns. kotitarvekuvastoa, vanhemmat mustavalkoisia ja uudemmat eritasoisia värikuvia. Olisin edelleenkin varovainen taittamaan värikuvia mustavalkoisten kanssa vieriviereen.

Kyläkirjojen valokuvalukemista tulisi harjoittaa tieteellisemminkin ja ottaa se osaksi opetusohjelmia. Ei siis vain kuvien henkilöiden ja kohteiden tunnistamisesta vaan vaikkapa vaateparsien muutoksen seurantaa, miesten ja hevosten yhteiskuvien muuttuminen mies ja polkupyöräkuviksi, sittemmin mopokuviksi ja lopulta mies autonsa tai traktorinsa kanssa. Naiset kuvataan useimmiten perhekuvissa, lasten kanssa istumassa tai juhlapäivien tallenteissa. Kaiken kaikkiaan tässäkin teosparissa on tarjolla kymmeniä ja taas kymmeniä mielenkiintoisia kuvia katsojan tutustuttavaksi ja maailman muuttumisen seuraamiseksi. Tosin nykyisellä kuvankäsittelyllä vanhojakin kuvia voisi hieman laaduntaa, mutta toisaalta pieni epätarkkuus kuvissa luo mystisyyttä menneisyyteen.

Tässä yhteydessä on mahdotonta lähteä erittelemään Eerolan ja hänen laajan avustajakaartinsa työtä sivu sivulta. Kyläkirjoille tyypillisesti luodaan katsauksia nimistöhistoriaan, kylien syntyyn talo talolta ja tila tilalta, samalla kirja toimii tarvittaessa lähtökohtana laajemmalle sukututkimustyölle. Kerrataan elinkeinojen muuttuminen maaseudulla, katsastetaan liikenneolojen kehittyminen hevos- ja vesireiteistä nykypäivän kulkuvälineille sopiviksi uriksi. Muistelijat saavat itselleen sivuja omille kertomuksilleen arki- ja juhlapäivän tapahtumista, sota-ajat kerrataan keskeisenä historian taitekohtana, samalla kuvataan niin kalendaarista perinnettä kuin ihmiselämän kaarta syntymästä kuolemaan ja vähän ennen syntymääkin. Opettajat kouluissaan, kylien sivistyshenkilöt nousevat esiin unohtamatta kirkollista väkeä, seuraihmisiä eri yhteisöissä ja kylien originellejakaan.

Osa teksteistä on jo ennen julkaistua materiaalia, mutta riittävä lähdeviitteistö kertoo tämän lukijalle. Sen sijaan moittisin hieman, kummankin teoksen lähdeluetteloa, jossa kirjallisuuden bibliografiset tiedot ovat puutteelliset ja eri lähdetyypit sekaisin. Olisi syytä erottaa lähdekirjallisuus, lehdet ym. muu painettu aineisto, asiakirjat ja arkistolähteet ja suulliset tiedot ja nykyisin myös käytetyt internetlähteet omiksi kokonaisuuksikseen. Näin teoksen käyttö jatkotutkimuksen arvokkaana lähteenä korostuisi entisestään.

Kaiken kaikkiaan Etelä-Oriveden neljä kylää on saanut tietopaketin, joka vuorenvarmasti elää lukijoittensa ja katselijoittensa käsissä ja on erinomaisen arvokasta mikrohistoriaa ihmisille, jotka itse elävät osana tätä historiaa.

Lassi Saressalo

Molempia kirjoja on saatavissa Oriveden Osuuspankista ja Säästöpankista, kirjastosta (myytävänäkin) sekä lukuisista kirjakaupoista. Etelä-Oriveden Kylät ry:n kustantamaa teosta voi tilata myös suoraan yhdistyksestä Juhani Eerolalta: juhani.eerola @ pp.nic.fi, p. 03-3357210

Hintatiedot:
– 35,00 €/kpl