EU:n ja Europa Nostran kulttuuriperintöpalkinnot haussa lokakuun alkuun saakka

7.9.2016

Palkintojuhla Turussa kesäkuussa 2017

Euroopan unionin ja Europa Nostran vuoden 2017 kulttuuriperintöpalkinnot ovat haettavissa ensimmäinen lokakuuta 2016 saakka. Hakemuksessa tarvitaan mm. laadukkaita kuvia, joten hakemuksen tekeminen kannattaa aloittaa viimeistään nyt.

Palkintoa voi hakea kulttuuriperintökohteen kunnostushankkeelle, merkittävälle tutkimus- tai digitointihankkeelle, yksilön tai yhteisön kulttuuriperintötyölle omistautuneelle toiminnalle ja koulutukselliselle tai kulttuuriperintötietoisuutta lisäävälle hankkeelle. Myös aineettoman kulttuuriperinnön hankkeet ovat ohjelmassa mukana.

Palkittujen 30 hankkeen joukosta valitaan seitsemän Grand Prix -voittajaa, jotka saavat 10 000 euron pääpalkinnon. Lisäksi yksi palkituista valitaan nettiäänestyksellä yleisön suosikiksi. Pääpalkinnon saajat ja yleisön suosikkikohde julkistetaan kesäkuussa 2017 Turussa järjestettävässä palkintojuhlassa European Heritage Congressissa. Merkittävä eurooppalainen kulttuuriperintötapahtuma järjestetään Suomessa ensi vuonna ensimmäistä kertaa. Tapahtuma juhlistaa Suomen itsenäisyyden juhlavuotta ja tuo esiin suomalaista kulttuuriperintöä Euroopassa.

Palkinnon tarkoituksena on lisätä eurooppalaisten tietoisuutta kulttuuriperinnöstään, tuoda esiin hyviä malleja kulttuuriperinnön elävänä pitämiseksi ja tukea korkeatasoista konservointiosaamista.

Europa Nostra on eurooppalainen kulttuuriperintöä vaaliva kansalaisjärjestö ja kulttuuriperintöyhdistysten liitto, jolla on jäseniä 40 Euroopan maassa. Europa Nostra tekee läheistä yhteistyötä Euroopan unionin kanssa. Suomessa toimii järjestön paikallisyhdistys Europa Nostra Finland ry (EuNoF). Yhdistyksen toimisto on Suomen Kotiseutuliiton toimiston yhteydessä Helsingissä.

Lisätietoa

Palkinnosta on tietoa ja hakuohjeita Europa Nostra Finlandin nettisivuilla: www.europanostra.fi (ks. valikko vasemmalla)

Ehdotuskaavakkeet Europa Nostran nettisivuilla:

Hakuohjeita antavat:

Europa Nostra, Heritage Awards Coordinator Elena Bianchi, +31 70 302 40 58, eb@europanostra.org

Europa Nostran valtuuston jäsen ja Europa Nostra Finlandin puheenjohtaja, arkkitehti Tapani Mustonen puh. 050 5695 704, etunimi.sukunimi @arkkitehditmustonen.fi

Lehdistölle:

Julkaisukelpoinen kuva palkintolaatasta