Euroopan kulttuuriympäristöpäivät huipentuvat syyskuun toisena viikonloppuna

5.9.2017 Tiedote

Euroopan kulttuuriympäristöpäivien tiedote

Euroopan kulttuuriympäristöpäivät käynnistyivät Suomen luonnon päivänä 26.8. kymmenissä tapahtumissa ympäri maan ja huipentuvat syyskuun toiseen viikonloppuun.

Luontoon yhdessä on Euroopan kulttuuriympäristöpäivien teema Suomessa vuonna 2017. Luontoaihe on innostanut suomalaisia ja yhteensä tänä vuonna juhlitaan yli 250 yleisötapahtumassa. Koko Euroopassa kulttuuriympäristöpäiviin osallistuu vuosittain yli 20 miljoonaa ihmistä 50 maassa.

Kulttuuriympäristöpäivien tarkoitus on juhlia ainutlaatuista kulttuuriympäristöämme ja nähdä se voimavarana ja hyvinvoinnin lähteenä. Tämän vuoden tapahtumissa on juhlittu muun muassa kaupunkiluontoa, kansallispuistoja ja ympäristöön liittyvää elävää kulttuuriperintöä, sekä ympäristötaidetta.

Tuleva viikonloppu on täynnä tapahtumatarjontaa:

• Eurajoella kilpaillaan hevoskynnön Suomen mestaruudesta ja lapset kisaavat keppihevosilla.
  • Jyväskylässä kerrotaan puutarhatarinoita, tutkimustuloksia puutarhakulttuurista ja tutustutaan puutarhatrendeihin.
  • Lappeenrannassa järjestetään parisuhdepatikka Metjärven maisemiin.
  • Kirkkonummella tutustutaan metallinpaljastimien käyttöön muinaismuistojen tutkimisessa.
  • Helsingissä Vesireittejä Kalliossa –kävely kulkee aikaan, jolloin Kallion kaupunginosassa virtasi puroja ja lainehti järviä.
  • Sodankylässä Sompiojärven rannalla nautitaan perinteisillä Kiiskismarkkinoilla kalapottuja ja päälle juodaan kampanisukahvit.
  • Lounaistiedon ja Varsinais-Suomen liiton valokuvakilpailussa taltioidaan Lounais-Suomea kulttuuriympäristöpäivien hengessä ja avataan yhdessä kerätty kuvasato avoimena datana.

Tänä viikonloppuna ja sen jälkeenkin ehtii siis vielä mukaan juhlahumuun, kaikki tapahtumat löytyvät osoitteesta www.kulttuuriymparistopaivat.fi/tapahtumat.

Kulttuuriympäristöpäiviä voi viettää myös omalla porukalla, vaikka syömällä yhdessä. Kutsu syyskuun toisena viikonloppuna läheiset kotiisi kokkaamaan, lähde eväsretkelle ja nosta malja kulttuuriympäristöllesi! Jaa tunnelmat sosiaalisessa mediassa #kulttuuriympäristöpäivät ja #syödäänyhdessä.

Euroopan kulttuuriympäristöpäivät

Kulttuuriympäristöpäiviä vietetään Euroopan neuvoston ja Euroopan komission aloitteesta. Suomessa kulttuuriympäristöpäiviä koordinoivat ympäristöministeriö, Suomen Kotiseutuliitto, Museovirasto, Opetushallitus ja Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura ry. Tänä vuonna kulttuuriympäristöpäivät järjestetään yhteistyössä Suomen Luonnon päivien ja Syödään yhdessä -hankkeen kanssa.

www.kulttuuriymparistopaivat.fi
Twitter: @HeritageDaysFI
Facebook: www.facebook.com/EHDFinland
www.europeanheritagedays.com