European Heritage Congress kutsuu toukokuussa Turkuun – ohjelma julkaistu ja ilmoittautuminen alkanut

10.3.2017

Turussa järjestetään 11.–15. toukokuuta 2017 eurooppalainen kulttuuriperinnön suurtapahtuma European Heritage Congress. Ohjelma on nyt julkistettu ja ilmoittautuminen alkanut.

Kongressin pääteemoina ovat kansalaisten osallistuminen kulttuuriperintöä koskevaan suunnitteluun sekä merellinen kulttuuriperintö, jota Turussa on runsaasti. Suomalaista kulttuuria ja Turun historiaa esitellään vieraille muun ohjelman ohella lukuisilla tapahtumaan liittyvillä kulttuuriretkillä.

Ohjelma on pääosin avoin kaikille. Osallistuminen edellyttää kuitenkin ilmoittautumista 17. huhtikuuta mennessä. Osa tilaisuuksista, kuten retket, ovat maksullisia.

Retkiä, keskusteluja ja luentoja

Tapahtuma alkaa torstaina 11. toukokuuta merellistä kulttuuriperintöä käsittelevällä tapahtumakokonaisuudella, johon sisältyy luentoja muun muassa majakoista, tutustuminen merikeskus Forum Marinumiin ja retki Meyerin telakalle.

Perjantaina 12. toukokuuta ohjelmassa on muun muassa Euroopan kulttuuriperinnön teemavuotta 2018 pohjustava keskustelutilaisuus sekä kulttuuriretki Turun taidemuseoon ja Ruissaloon.

Lauantaina 13. toukokuuta järjestetään yhdessä Turun yliopiston ja Åbo Akademin kanssa seminaari kansalaisten mahdollisuuksista osallistua yhteistä kulttuuriperintöämme koskevaan suunnitteluun. Lisäksi tarjolla on risteily Seilin saarelle läpi Turun saariston.

Sunnuntaina 14. toukokuuta pidetään Europa Nostra -palkitussa Turun konservatorion Sigyn-salissa eurooppalaisen kulttuurityön Excellence Fair -messut. Tapahtumassa esitellään Euroopan parhaat uudet kulttuuriperintöhankkeet, jotka palkitaan seuraavana päivänä.

Maanantaina 15. toukokuuta ohjelmassa on retkiä Raumalle ja Naantaliin, Turkuun ja Paimioon sekä DC-3-lentokoneella Malmin lentoasemalle. Turun Mikaelin kirkossa järjestetään illalla palkintojuhla, jossa Europa Nostran puheenjohtaja, oopperalaulaja Plácido Domingo jakaa Euroopan unionin ja Europa Nostran yhteiset kulttuuriperintöpalkinnot EU:n kulttuuriasioiden komissaari Tibor Navracsicsin kanssa.

European Heritage Congress on osa Suomi 100 -juhlavuoden virallista ohjelmaa. Tapahtuman suojelija on tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Tapahtuman pääjärjestäjät ovat alan eurooppalainen kansalaisjärjestö Europa Nostra ja Europa Nostra Finland, läheisessä yhteistyössä Turun kaupungin kanssa.

Tarkempi ohjelma kuvauksineen:

Ilmoittautuminen (17.4. mennessä, hotellit 7.4. mennessä):

Europa Nostramiljoonien eurooppalaisten kansalaismielipiteen kanava

• Euroopan merkittävin alan järjestö ja -verkosto, jäsenjärjestöissä 5 milj. jäsentä 40 maassa
  • Voittoa tavoittelematon kansalaisjärjestö
  • Tekee yhteistyötä EU:n kanssa ja jakaa Euroopan kulttuuriperintöpalkinnot
  • Kampanjoi Euroopan uhanalaisen kulttuuriperinnön puolesta
  • Puheenjohtajana oopperalaulaja maestro Plácido Domingo
  • Jäseninä sekä yhteisöjä että yksityishenkilöitä

Lisätiedot:
www.europanostra.fi