European Heritage Congress Turkuun itsenaisyyden juhlavuonna 2017

Viimeksi päivitetty 29.9.2016

Kongressin sivut ovat osoitteessa

europanostra.fi/european-heritage-congress-2017

Europa Nostra -järjestö tuo European Heritage Congress 2017 -tapahtumansa Suomeen ja Turkuun. Kongressiin odotetaan satoja ulkomaalaisia vieraita ja korkean tason arvovieraita, ja tapahtumaan liittyy runsaasti ohjelmaa, johon paikalliset voivat osallistua. Tapahtuma tulee vuonna 2017 Suomeen osaksi maamme itsenäisyyden satavuotisjuhlia.

Viisipäiväinen tapahtuma huipentuu Euroopan unionin ja Europa Nostran kulttuuriperintöpalkintojuhlaan. Perinteisesti palkinnot jakaa järjestön puheenjohtaja, oopperalaulaja Plácido Domingo yhdessä EU:n kulttuuriasioiden komissaarin kanssa, ja läsnä on maan korkein johto.

“Tämä on Euroopan merkittävin vuosittainen kulttuuriperintötapahtuma, ja olemme erittäin iloisia saadessamme sen Amsterdamin, Lissabonin, Ateenan, Wienin, Oslon ja Madridin jälkeen viimein Suomeen ja Turkuun”, Europa Nostra Finlandin puheenjohtaja Tapani Mustonen riemuitsee.

Satavuotisjuhlien yksi kohokohta

“Tapahtumasta tulee yksi Suomen satavuotisjuhlavuoden kohokohdista. Kiitos Turun kaupungille sekä paikallisille yrityksille ja säätiölle, jotka ovat lähteneet innolla rakentamaan sitä. Haluamme kaikki turkulaiset ja suomalaiset mukaan tapahtuman viettoon, Europa Nostra Finlandin turkulainen varapuheenjohtaja Benito Casagrande toteaa.

Europa Nostra on eurooppalainen kulttuuriperintöä vaaliva kansalaisjärjestö sekä paikallisten ja kansallisten kulttuuriperintöyhdistysten liitto, johon voi liittyä myös henkilöjäsenenä. Järjestö toimii 42 Euroopan maassa – läheisessä yhteistyössä Euroopan unionin, Euroopan neuvoston ja Unescon kanssa.

Suomeen perustettiin maaliskuussa 2011 järjestön suomalainen paikallisyhdistys Europa Nostra Finland ry (EuNoF). Sen tehtävänä on mm. toimia suomalaisten kulttuuriperintöjärjestöjen yhteistyön välineenä ja tuoda esiin suomalaista kulttuuriperintökeskustelua ja -osaamista Euroopassa.

Turulla tilaisuus tuoda kulttuuriperintöään esiin

Turun kaupunki on avustanut Europa Nostra Finland ry:tä hakuprosessissa. Kongressipäällikkö Sari Ruusumo ja kansainvälisten asioiden päällikkö Mika Akkanen iloitsevat tapahtuman tulosta Turkuun juuri Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlien aikaan.

"Turku on eurooppalainen kulttuurikaupunki, ja nyt meillä on jälleen mahdollisuus nostaa Suomen vanhimmat kulttuurikohteet esiin: Tuomiokirkko, Turun linna sekä samalla mm. lukuisat Alvar Aallon ja Erik Bryggmanin suunnittelemat kokonaisuudet", Akkanen toteaa.

Turussa Suomen itsenäisyyden juhlavuosi 2017 koostuu usean tapahtuman sarjasta, joiden suunnittelu on jo alkanut. Turku on viime vuodet ollut Suomen johtavia kongressikaupunkeja, jonne saapuu jopa 60–70 kansainvälistä kongressia vuosittain.

Lisätietoja:

Europa Nostra Finlandin puheenjohtaja ja Europa Nostran valtuuston jäsen, arkkitehti Tapani Mustonen, puh. 050 569 5704

Europa Nostra Finlandin varapuheenjohtaja, arkkitehti Benito Casagrande, puh. 0400 522 557

Turun kaupungin kansainvälisten asioiden päällikkö Mika Akkanen, puh. 050 559 0590

Kongressipäällikkö Sari Ruusumo, puh. 050 559 0607

www.europanostra.fi