Hauhon historian kolmannen osan kirjoitushanke käyntiin

18.3.2014

Hauhon historian kolmannen osan kirjoitushanke toteutetaan vuosina 2014–2018. Sopimus kirjan tekijän kanssa allekirjoitettiin maanantaina 11. marraskuuta Hauhotalossa.

Hauhon historiaa on valmiina kaksi osaa, jotka kattavat ajanjakson esihistoriasta 1800-luvulle. Hauhon historian toinen osa valmistui 2009 kotiseutuyhdistys Hauho-Seuran kustantamana.

Kirjoitushanke Hauho-Seura on asettanut historiatoimikunnan ja päättänyt lähteä kustantamaan puuttuvaa kolmatta osaa, joka kattaa itsenäisen Hauhon kunnan (1868–2008) ajan historian.

Kirjoittajaksi on lupautunut dosentti, filosofian tohtori Ilkka Teerijoki. Hän aloittaa kirjoitustyön vuoden 2014 elokuussa.

Tavoitteena on, että Hauhon historian kolmas osa valmistuu 2018, jolloin Hauho-Seura täyttää 70 vuotta ja Hauhon kunnan perustamisesta tulee kuluneeksi 150 vuotta.

Historiahankkeen alustava talousarvio on noin 250 000 euroa. Summa on suuri pienen kotiseutuyhdistyksen hallinnoitavaksi, mutta jo Hauhon pitäjähistorian toisen osan rahoittamiseksi Hauho-Seura yhteistyökumppaneineen keräsi varoja noin 100 000 euroa.

Varainkeräys kolmatta osaa varten on ollut käynnissä toisen osan julkaisemisesta alkaen ja Hauho-Seuralla on jo koossa tällä hetkellä 50 000 euroa. Hämeenlinnan kaupunki on päättänyt varata vuosien 2015–2017 talousarvioihinsa vuosittain 30 000 euron summan, yhteensä 90 000 euroa, Hauhon historian kolmannen osan kirjoitushankkeeseen. Mutta vielä lähes puolet historiateoksen vaatimista euroista puuttuu.

Hankkeeseen toivotaankin kaikkien hauholaisten ja Hauhon historiasta kiinnostuneiden apua. Auttaa voi mm. osallistumalla tilaisuuksiin ja ostamalla Hauho-tuotteita, sillä rahalähteitä ovat erilaisten Hauho-tuotteiden myynti, tapahtumien järjestäminen, talkoot, arpajaiset, apurahat sekä lahjoitukset yksityisiltä, yhteisöiltä ja yrityksiltä. Merkittävä tulonlähde on Hauhon historian toisen osan myynti. Kaikki kirjasta saadut myyntitulot käytetään kolmannen osan kirjoittamiseen.

Teoksen kirjoittaja hämeenlinnalainen filosofian tohtori Ilkka Teerijoki  on kokenut pitäjähistorioiden tekijä. Teerijoki viimeistelee parhaillaan Hämeenlinnan historiaa. Hän on kirjoittanut myös Tornionlaakson ja Tornion kaupungin historiat. Ilkka Teerijoki on väitellyt tohtoriksi Helsingin yliopistossa 20 vuotta sitten pitäjänmakasiinien historiasta. Nyt tehtävän historiateoksen ajanjaksossa häntä kiinnostavat erityisesti 1800- ja 1900-lukujen valtavat muutokset.

"Viime vuosisadan merkittävimmäksi tapahtumaksi Suomelle ja hauholaisille nostaisin vuoden 1918 kuohuntoineen. Suomen itsenäistyminen on monivaiheisen kehityksen tulos, jonka juuret juontavat pitkälle 1800-luvulle", Ilkka Teerijoki sanoo.

Lisätiedot:

Hauho-Seura ry:n tiedottaja Jouni Lehtonen, puh. 040 589 3313, hallitushauho-seura.fi.

Kirjan kirjoittaja FT Ilkka Teerijoki, puh. 050 373 8770

Hauhon historiatoimikunta