Intohimoinen lumilautailukuva voitti Uudenmaan liiton valokuvakilpailun

21.10.2014
Uudenmaan liitto tiedottaa

Intohimoinen lumilautailukuva voitti Uudenmaan liiton valokuvakilpailun

Espoolaisen 24-vuotiaan Krister Majanderin tuore ja kontrastinen kuva Kevään viimeiset on voittanut Uudenmaan liiton valokuvakilpailun ja 800 euron palkinnon. Kuvaan täydellisestä lumilautailupaikasta Suvisaaristossa yhdistyy osuva omakohtainen tarina. Minun maisemani Uudellamaalla -kilpailussa haettiin valokuvia maakunnan uudenlaisista kasvoista sekä 160 merkkiin mahtuvia tarinoita kuvien taustalta.

Kevään viimeiset: Mummolan mäki. Marraskuun ensilumesta toukokuun viimeisiin laskuihin. Itse kolatut hyppyrit. Maisema täynnä intohimoa. Täällä olemme onnellisia.

Toisen sijan ja 500 euron palkinnon sai Amanda Lehtola kuvallaan Usva, joka on otettu aamuisella Kyrölän asemalla Järvenpäässä. Kolmas palkinto meni Johanna Mikkolan kuvalle Keskelle kesää, joka on ratsun selästä tallennettu hetki Sipoon maalaismaisemassa. Palkintosumma oli 300 euroa. Lisäksi kilpailussa myönnettiin neljä kunniamainintaa, jotka kukin palkittiin 100 eurolla.

Kuvan ja tarinan yhteispeli ratkaisi

Voittajakuvan raikas ote sekä kuvan ja tekstin hienovarainen yhteispeli vakuuttivat arvosteluraadin. Uusi ja vanha kohtaavat puhuttelevassa kuvassa ja maisema on täynnä intohimoa, kuten kuvaan liitetty tarinakin kertoo.

– Raikas kuva, jossa maisema on mahtavasti läsnä. Kuvassa on upeita kontrasteja ja vuodenaika tulee hienosti esille, kiittelivät Majanderin kuvaa raatiin kuuluneet taiteen tohtori, ympäristöneuvos Tapio Heikkilä sekä valokuvaaja, tietokirjailija ja kouluttaja Pekka Punkari.

Harrastelijoille tarkoitetussa kilpailussa ei etsitty perinteisiä maisemakuvia, vaan tuoreita näkökulmia erilaisista arjen havainnoista tai lähiympäristön tilanteista. Tekninen taituruus ei ollut tärkein arvosteluperuste, vaan kilpailuun saattoi osallistua vaikka kännykkäkuvalla.

Haasteena kilpailussa oli kuvan ja tekstin yhteensovittaminen.
– Muutaman hyvän kuvan arvoa heikensi heikko teksti. Joissakin kuvissa taas tarina avasi ja vahvisti kuvan kerrontaa, sanoo maisema-arkkitehti Heli Vauhkonen Uudenmaan liitosta.

Kilpailuun lähetettiin 365 kuvan ja tarinan yhdistelmää, jotka löytyvät Uudenmaan liiton Flickr-palvelusta.

> Palkitut kuvat ja tarinat

> Kaikki kilpailuun osallistuneet kuvat