Janne Vilkunan pääkirjoitus KP 3/2013: Yllytän!

11.9.2013

Vietimme juuri erinomaisen onnistuneet kotiseutupäivät Seinäjoella ja seutukunnalla. Kiitos tapahtuman kaikille järjestäjille!

Vuosikokouksessa hyvästeltiin kiitellen sekä Suomen Kotiseutuliiton
puheenjohtaja Pekka Laaksonen että pääsihteeri
Lassi Saressalo, hänen paikkansa ottava Riitta Vanhatalo esittäytyi ja valittiin sekä valtuusto että liiton uusi puheenjohtaja.

Kun lukee viime vuosisadan alkupuolen kirjoituksia kotiseututyöstä, huomaa niiden tuoreuden. Vaikka sanotaan, että
vain muutos on pysyvää, kotiseututyön peruspäämäärät näyttävät
olevan varsin pysyviä. Kotiseutuliiton alkutaipaleen keskeisin
vaikuttaja Esko Aaltonen kiteytti kotiseudun merkityksen
seuraavasti: ”Jokaiselle, joka tajuaa ympäristönsä todellisuuden
ja pääsee sopusointuun sen kanssa, tulee kyky vapautua hetkellisyydestä ja omaksua pitempi aikamitta, johon sisältyvät menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus.” On selvää, että ympäristönsä kanssa pääsee parhaiten sopusointuun juuri omalla kotiseudullaan.

Kun omaksuu ympäristössään olevia ”ajan jälkiä” tarinoineen,
kuten vanhoja rakennuksia ja paikannimiä, ymmärtää,
että täällä on eletty ennen ja nyt ja eletään vastedeskin. Tämä
ymmärrys luo turvallisuutta.

Maamme oli itsenäistymisen jälkeenkin maaseutukeskeinen,
mutta 1960-luvun lopulla taajamien väkimäärä ylitti maaseudulla
asuvien määrän. Kehitys toi tullessaan yhä liikkuvamman
elämäntavan. Kotiseutu on yhä harvemmalle yhtä kuin synnyinseutu. Siksi kotiseututyön yksi keskeinen päämäärä on ihmisten auttaminen kotoutumaan uudelle kotiseudulleen.

Perinteisesti uuteen asuinpaikkaan on tutustuttu mm. paneutumalla paikkakunnan vaiheisiin museoissa ja lukemalla kotiseutukirjallisuutta, mutta internet on mahdollistanut tiedon saavutettavuuden aivan uudella tavalla. Kotiseutupäivien aikana avattiin Kotiseutututkimuksen ABC nettikäsikirja (www.kotiseutuliitto.fi/abc). Teosta ei painettu, vaan se laitettiin verkkoon sekä saavutettavuuden että sisällön jatkuvan päivittämisen mahdollisuuden vuoksi. Yllytän tutustumaan ja käyttämään!

Janne Vilkuna
Suomen Kotiseutuliiton ja valtuuston puheenjohtaja