Kotiseutuliiton jäsenyhdistysten toimintaideoita

Tälle sivulle on koottu Kotiseutuliiton jäsenistön keskuudesta onnistuneina pidettyjä toimintamalleja. Puuttuuko yhdistyksenne hyvä idea tästä? Lähetä tietoa os. toimistokotiseutuliitto.fi.

Suomen Kotiseutuliitolla on yli 800 jäsenyhteisöä, joten tämä on vain pieni osa siitä laajasta toiminnasta, jota kotiseututyö on.

Kotiseutuliiton jäsenyhdistysten onnistuneita toimintamalleja

Eino-Leino-Seura Oman talon valmistuminen
Hannulan Kotiseutumuseo Viivin perennanvaihtopäivillä kukat ja kasvit vaihtavat omistajaa. Tempauksella vaalitaan alueen perinnekasvien säilyvyyttä ja  periaate on "tuo tullessa vie mennessä". Päiviä on vietetty jo vuodesta 1997.
Juankoski-seura Tiemiljöön ennallistaminen, Keruutyö yhdessä yliopiston kanssa
Juvan kotiseutu- ja museoyhdistys Pattoi museo-ja kulttuurikeskus – tuotteistaminen
Kainuun liitto Tulevaisuusskenaarioon kotiseututyö sisään
Kainuun museo- ja kotiseutuyhdistys Joutomies-hanke. Korjaajaosaajan vuokraaminen tarvitseville rakennusten kunnostajille
Kemijärven kotikiekerö Lasten päivä: lelujen rakentaminen (puuauton osat valmiina, lapset kokoavat, tuunaavat ja vetävät kotiin), Kalenterin myynti firmoille ja seurakunnalle edelleen jaettavaksi
Kerava-seura Olipa kerran tällä paikalla -tilaisuuksissa mm. entisöitiin Keravan ilotulitetehtaan paikalle seuran aikoinaan pystyttämä laatta ja suunnattiin keravalaisten ajatukset pienimuotoisella juhlatilaisuudella tehtaan räjähtämisajankohtaan 8.8.1888.
Kiiminki-seura Yhteisöjäsenten hankinta, Perinnelelutyöpajat, Kyläidentiteetit
Kolin kotiseutuyhdistys Yhdistykselle kerättiin varoja mm. hoitamalla lehmiä Ollilassa Metsähallituksen yhteisellä sopimuksella.
Koskelaisseura Kuutamohiihto ja Juhannussunnuntain pyöräretki
Kuivaniemen kotiseutuyhdistys Kuivaniemen pitäjämarkkinoilla kerättiin jäsenmaksuja ja tavoiteltiin uusia jäseniä menestyksekkäästi. Yhdistys on lähes tuplannut jäsenmääränsäseitsemän vuoden aikana.
Kullaan Kotiseutu- ja Museoyhdistys Ulvilan kaupunki on maksanut yhdistykselle 6000 euroa talkootyökorvauksena päivittäin pidetyn infon hoidosta, josta on hyötyä myös Ulvilan kaupungin matkailupalveluille. Infosta on jaettu tietoa kaikista Ulvilassa toimivista matkailuun liittyvistä palveluista ja etenkin kohteista ja nähtävyyksistä.
Kuopion Isänmaallinen Seura Museosopimus kaupungin kanssa
Lapinlahti-seura Lapinlahden kulttuuriympäristöinventointi, Lapinlahden ”taiteiden yö” järjestöt yhdessä
Lemin kotiseutuyhdistys Yhdistyksen toiminnan kivijalkana ja talouden perustana on Lemin särä. Museolla käy vuosittain tuhansia vieraita eri puolelta Suomea ja kauempaakin nauttimassa hitaasti kypsytettävää lammasherkkua.
Leppävaara-seura Leppävaaran valtavan kasvun ja suuren muutoksen teemoihin liittyen seuralle avautui vuonna 2012  mahdollisuus osallistua "Uusi Leppävaara" -nimisen kotiseutuelokuvan tekemiseen. Elokuva esitetään Raittikarnevaaleilla, jotka järjestetään Espoo-päivänä 2013. Videoelokuva toteutetaan yhdessä Leppävaara-seuran, Espoon kaupunginmuseon ja Metsola Median kanssa.
Mikkeli Etelä-Savon kuntien toimintasuunnitelmiin kotiseutu(kulttuuriperintö) työ, Vinkkisuunnistus kaupungissa
Mäntsälä Seura Murre tutuksi -kampanjan myötä päätettiin edesmenneen kotiseutuneuvos Osmo Viljasen keräämän noin 3000 korttia käsittävän murrekortiston digitoinnista ja tässä yhteydessä todettiin murreperinteen  säilyttämistarve laajemmaltikin. Hankkeen tavoitteena on kerätä ja koota yhteen Mäntsälän murretta koskevaa aineistoanykyisille ja tuleville sukupolville.
Oulunsalon kotiseutuyhdistys Museomummi ja satutäti, Talvimarkkinat
Paavolan Pakanat Hautausmaatalkoot + opastukset
Pakila-seura Seuran 50-juhlavuoden kunniaksi lahjoitettiin kaikille Pakila-seuran alueella koulutiensä aloittaneille 1.luokkalaisille huomioliivejä. Liivejä jaettiin yhteensä lähes 300 kappaletta. Keltaisten heijastinliivien selkäpuolelle painettiin Pakila-seuran logo teksteineen, joten näin myös seura sai näkyvyyttä.
Paltaniemen kotiseutuyhdistys Koivunvarpuvispilän tuotteistaminen matkailutuotteeksi – koivunvarpupäivä? Kenellä ”oikea” , koivunvarpu – kuorintatekniikan kehittäminen, Tarinatupa – kyläarkistojen kehittäminen
Panelian kotiseutuyhdistys Frisbeegolf-rata, jonka rakentaminen toteutettiin EU Leader-hankerahoituksella sekä talkootöillä.
Polvijärvi-seura Hallituksessa uusia ja nuoria kasvoja – miten? Kylien arkistot kuntoon yksi kerrallaan
Pieksämäki-seura Kotiseutuarkisto-osaamista, Koululaisvierailut, Ipad-kirja entisistä ja nykyisistä pieksämäkeläisistä, Museotiepätkän ennallistaminen
Raisio-seura Lukuisia tapahtumiakevätristeilystä Rusokirsikkapuiden istutukseen...
Ristiina-Seura Entisten työtapojen esittelylyhytfilmit (saatava kopioiduksi laajempaan käyttöön)
Rovaniemen Totto Perinneruokaprojekti yhdessä Matkailuopiston kanssa, Kalenteri
Savotta-Museo Museo-osaajan materiaalia valmiina
Sodankylä-seura Leipäjuuri-projekti – joka kotiin oma leipäjuuri Nuorperheet
Suonenjoki-seura Hautausmaatalkoot, hautakivi-projekti (käytöstä pois jääneiden kivien ”näyttely”).
Varkaus-Seura Kuukausittainen ilmainen sivu paikallislehdessä – toimitustyö, bannerimarkkinointi, vanhoista postikorteista/rinnakkaiskuvista ”Wikiwarkaus”, alueen suojelukohteiden inventointi – kulttuurireitti
Yläneen kotiseutuyhdistys

Perinnekasvimaahanke. Hankkeessa kannustetaan museoita ja museokävijöitä vaalimaan paikallisia perinteisiä kasvikantoja. Yläneen kotiseutumuseon museorakennusten yhteyteen siirretään niiden alkuperäiseltä sijaintipaikalta rakennuksiin liittyneitä koriste- ja hyötykasvikantoja.

Yläneen erityisyys on Huvitus-omena, suomalaisen omenajalostuksen pakkasenkestävä merkkipuu, joka on isänä tai äitinä 80 %:ssa suomalaisistaomenalajikkeista. Tämän omenan yläneläistä kantapuuta jäljitetään projektissa geenitutkimuksin.

Vantaa-seura

Helsingin pitäjän kirkonkylä keskiajalla -kierros. Rooliopastuksella Nimismiehen vaimo "Sigrid" kertoi Kirkonkylän historiasta ja arkisesta sekä kirkollisesta elämästä 500 vuoden takaisessa Kirkonkylässä.

Arkeologiset yleisökaivaukset. Vantaan kaupunginmuseo järjesti argeologiset kaivaukset Mårtensbyn Lillasin keskiaikaisella kylätontilla. Vantaa-seura oli mukana järjestämässä tontille yleisökaivaukset.

Kaivauskurssi.Yleisökaivauksen osallistujille järjestetty pakollinen kaivauskurssi oli samalla kaikille avoin yleisöluento.

Vihtijärven kyläyhdistys VITAL -hanke. Hankkeen tavoitteena on löytää metropolialueen läheisyyteen sopiva maaseutumaisen kylän ja sen suunnittelun malli, jota pystyttäisiin soveltamaan myös alueen muissa kylissä. Hanke on osittain kansainvälinen.
Ähtäri-Seura Hautausmaan muistomerkkien inventointi. Ähtäri-Seura on luvannut huolehtia  kahdesta merkittävästä haudasta muistomerkkeineen. Ne ovat Ouluveden kylän Törön talon emännän Anna Fredrika Mattilan (1830 - 1892) ja kansanperinteen kerääjä Anna Maria Oikarin (1886 - 1952) ja hänen miehensä haudat.