Juhlista Suomen satavuotissyntymäpäivää – kahvita, liputa, valaise!

14.10.2017

Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuosi huipentuu maamme syntymäpäiväviikkoon ja itsenäisyyspäivään.

Suomen Kotiseutuliitto kannustaa valtioneuvoston kanslian Suomi 100 -sihteeristön kutsusta kaikki suomalaiset ja ennen kaikkea jäsenensä mukaan juhlimaan ja toteuttamaan valtakunnallisia kahvita, liputa, valaise -hetkiä. Voitte valita hetkistä mieluisimman tai toteuttaa ne kaikki.

Kahvita

Nautitaan kahvit satavuotiaan kunniaksi. Itsenäisyyspäivän aattona, tiistaina 5.12. koko Suomi juo yhdessä sinivalkoiset satavuotisjuhlakahvit kello 14 alkaen tai iltapäivän aikana.

Toteuttakaa kahvihetki omalla tyylillänne. Kutsukaa mukaan omaa väkeä, ystäviä, yhteistyökumppaneita tai vaikka kaikki lähiseudun asukkaat. Tärkeintä on viettää yhteinen hetki iloisissa tunnelmissa satavuotiaan kunniaksi.

Liputa

Puetaan Suomi juhla-asuun, sillä nyt jos koskaan on syytä liputtaa. Nostakaa Suomen siniristilippu liehumaan salkoon jo itsenäisyyspäivän aattona 5.12. kello 18.

Juhlaliputus jatkuu yön yli itsenäisyyspäivän iltaan kello 22 asti. Lippu valaistaan pimeän ajaksi. Jos valaisua ei voi järjestää, liputus toteutetaan normaalien liputusohjeiden mukaisesti.

Valaise

Valaistaan Suomi sinivalkoiseksi. Juhlan ajaksi voitte valaista kotiseutunne keskeisiä kohteita, kuten rakennuksia, patsaita, siltoja, toreja, puistoja ja muita tunnettuja maamerkkejä sinivalkoisin valoin. Sopivia valaisukohteita ovat muun muassa seurantalot, kylätalot ja museot. Valaisun voi toteuttaa myös työpaikoilla ja kodeissa.

Sinivalkoiset valot sytytetään itsenäisyyspäivän aattona 5.12. kello 18 ja valaisu päättyy torstaiaamuna 7.12. kello 9 mennessä. Perinteiseen tapaan itsenäisyyspäivän iltana kodeissa sytytetään ikkunoille kaksi kynttilää kello 18.

Kahvita, liputa, valaise -hetkien toteuttaminen on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa ja oikeuttaa käyttämään viestinnässä Suomi 100 -tunnusta (ei kaupallisissa tarkoituksissa). Tunnuksen ja ohjeet sen käyttöön löydät osoitteesta suomifinland100.fi/onnea-satavuotias-suomi/miten-luon-juhlatunnelman. Muiden tapahtumien ja hankkeiden osalta edelleen tarvitaan hakeutuminen ohjelmaan. Se on mahdollista vielä 31.10.2017 asti.

Ideoinnin virikkeeksi suosittelemme Kahvita, liputa, valaise -videota

Onnitteluhetkenne voitte jakaa kaikkien iloksi sosiaalisessa mediassa tunnisteella #suomi100.

Lisätietoja juhlavuodesta ja sen ohjelmasta:

Suomi Finland 100 -hankkeen verkkosivuilta suomifinland100.fi ja Facebook-sivuilta Suomi Finland 100

Voitte myös olla yhteydessä Suomi 100 -aluekoordinaattoreihin lisätietojen saamiseksi. Kaikkien yhteystiedot löytyvät osoitteesta suomifinland100.fi/info/yhteystiedot/#alueverkosto.