Julkaisuja laajalla kirjolla Oulun eteläisistä jokilaaksoista

Pyhä- ja Kalajokilaaksojen kotiseutujulkaisujen kirjo on kasvanut viimeisen puolen vuoden aikana peräti neljällä hyvin erityyppisellä teoksella.

Oulaisten Kotiseutuyhdistyksen julkaisusarjassa ilmestyi marraskuussa 2013 Kustaa Penttilä Virsien mies -niminen nuottikirja. Sen keskushenkilö on Oulaisten pitkäaikainen kanttori Kustaa Penttilä (1888–1950).

Penttilä muistetaan paitsi taitavana urkurina ja kuoronjohtajana ennen kaikkea Siionin virsien sovittajana, jolla on myös omaa sävellystuotantoa. Virsien mies -julkaisu sisältääkin Kustaa Penttilän elämäkertatietojen ohella edustavan valikoiman hänen sovituksiaan ja sävellyksiään.

Haapavedellä julkistettiin Kansallisen veteraanipäivän juhlassa Kotirintamakirja. Viime sotien kotirintamatapahtumia valottava kirja perustuu noin sadan henkilön omakohtaisille muisteluksille, jotka on istutettu vankalle faktatiedolle pohjautuvaan sota-ajan historialliseen viitekehykseen.

Veteraanimatrikkeli on saatu aikaiseksi lähes kaikissa maamme kunnissa. Kotirintamakirjat ovat taas yllättävänkin harvinaisia. Haapaveden hankkeen vastuullinen toteuttaja oli Haapavesi-Seura. Virsien mies- julkaisun ja Haapaveden Kotirintamakirjan on toimittanut Harri Turunen Oulaisista.

Kaatuneiden muistopäivänä Nivalassa pidetyssä Kalajokilaakson Kotiseutuliiton 50-vuotisjuhlassa julkistettiin päivänsankarin toimesta kaksi kotiseutujulkaisua. Yhdistyksen pitkäaikaisen aktiivitoimijan, alavieskalaisen Matti Isomaan kirjoittamassa yhdistyksen 50-vuotishistoriikissa käydään perinteiseen tapaan läpi alueliiton toimintaa liiton perustamisesta aina tähän päivään.

Samaisessa juhlassa julkistettiin nykyisissä Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan maakunnissa 1700-luvulla pappistehtävissä toimineen Krister Salmeniuksen Historisk och oeconomisk beskrifning öfwer Calajoki socken uti Österbotten -väitöskirjan suomenkielinen versio.

Nivalalainen Eero Elovaara on tehnyt todellisen kulttuuriteon kääntämällä tämän kiinnostavan ja monialaisen kotiseudun kuvauksen ja tutkimuksen. Elovaaran ansiosta Kalajokilaakson historian perusteos on nyt 260 vuotta ilmestymisensä jälkeen luettavissa ensimmäistä kertaa suomeksi.