Kotiseutuposti 1/2016 pääkirjoitus

Mitä kotiseutu merkitsee?

Mitä kotiseutu sinulle merkitsee? Milloin olet sitä viimeksi pohtinut? Jokainenhan määrittelee itse oman kotiseutunsa. Monella meistä on niin sanottu monipaikkainen kotiseutu, kun elämän varrella kotiseutusuhde on syntynyt useampaan tärkeään paikkaan. Joskus kotiseuturakkaus kohdistuu selvästi yhteen muita tärkeämpään seutuun, paikkakuntaan, kylään tai kaupunginosaan.

Henkilökohtaisen kotiseutusuhteen lisäksi jaamme kotiseudun ymmärryksen yhteisöllisesti. Siitä syntyy paikallinen identiteetti ja yhteenkuuluvuuden tunne. Sosiaalinen media on tehnyt entistä näkyvämmäksi sen, miten tärkeitä kotipaikat ovat meille. Esimerkiksi Facebookin paikkakuntakohtaiset ryhmät kertovat ilmiön yhteisöllisestä voimasta. Muistoja, kuvia ja historian palasia halutaan nimenomaan jakaa muiden kanssa. Tuhannet ryhmään kuuluvat toteuttavat kotiseutusuhdetta olemalla mukana.

Kotiseutuliikkeen ja kotiseutututkimuksen piirissä kotiseudun käsitettä on pohdittu paljon, ja siitä on kirjoitettu runsaasti. Kotiseudun käsitteellä on siten pitkä historia. Nyt on tullut aika päivittää sitä ja tuoda keskustelu myös laajemmin julkisuuteen.

Tänä keväänä alkaa avoin keskustelu siitä, mitä kotiseutu merkitsee meille tämän päivän suomalaisille. Jyväskylässä järjestetään kaikille avoin seminaari aiheesta toukokuussa. Lehdessämme julkaistaan avoin kutsu kaikille kiinnostuneille seminaariin, johon osallistuvat Kotiseutuliiton keskeiset luottamushenkilöt. Kotiseutuliitto on kutsunut myös tutkijoita työskentelemään aiheen parissa. Heitä on mukana kevään seminaarissa.

Keskustelu huipentuu Suomi 100 -juhlavuonna. Silloin järjestetään lisää avoimia keskustelutilaisuuksia kotiseudusta ja tutkijat saavat päätökseen oman työnsä. Johtopäätökset voimme lukea Kotiseutu-vuosikirjasta 2017.

Riitta Vanhatalo