Kotiseutuposti 2/2015 pääkirjoitus

Paikallisuus nousussa

Kun seuraa tiedotusvälineitä ja ihmisten puheita, niin paikallisuus ja kotiseutu näyttävät olevan suorastaan uudelleen löydetty ilmiö. Paikallisuus on myös Kotiseutuliiton avainsanoja. Kotiseutuliitto tukee moniarvoista kotiseututyötä paikallisista lähtökohdista.

Kotiseututyö onkin aina paikallista. Kotiseututyön kehittämistä ja edunvalvontaa voidaan tehdä valtakunnallisesti. Keskusjärjestönä Kotiseutuliitto tukee yhdistyksiä toiminnassa monin tavoin. Itse työ kentällä tapahtuu kuitenkin aina paikkaan ja kotiseutuun sidoksissa.

Viime aikoina Kotiseutuliitto on nostanut esiin kotiseutukasvatuksen ja paikallisuuden merkityksen kouluopetuksessa. Lapset ja nuoret saavat aineksia identiteettinsä ja kotiseutusuhteen rakentamiseen tutustumalla paikalliseen historiaan, kulttuuriin ja yhteisölle tärkeisiin paikkoihin ja kohteisiin. Lehdestämme voi lukea hyviä esimerkkejä.

On mitä moninaisimpia tapoja ilmentää kotiseuturakkautta. Sitä on perinteisesti tuotu esille kotiseutulehdissä ja julkaisuissa. Monet paikkakunnat ovat saaneet kotiseutufanittajia Facebookissa. Tämän hetken kasvava hitti näyttää olevan paikkakunnalle nimetyt sisustustuotteet ja muut esineet.

Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä Espoossa pohditaan myös paikallisuutta. Länsiväylä on paikallisena sanomalehtenä kotiseutupäivien mediakumppani. Se julkaisee Kotiseutuliiton kanssa kolumnisarjaa Minun Espooni, jossa kaupunkilaiset kirjoittavat suhteestaan omaan kotikaupunkiin. Ensimmäisen kolumnin kirjoitti Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä. Hän korosti lapsirakkautta erityisenä espoolaisena piirteenä. Siinä oli kaupunginisältä ihmisläheinen ja lämmin lähestymistapa johtamaansa kaupunkiin. Kolumnin voi lukea Kotiseutuliiton nettisivuilta.

Riitta Vanhatalo