Kotiseutuposti 2/2016 pääkirjoitus

Kotiseutulehti kotiseututyönä

Kotiseutulehti ammentaa sisältönsä ainekset nimensä mukaisesti kotiseudusta ja paikallisuudesta. Kotiseutulehti on paikkakuntansa, kaupunginosansa ja seutunsa peili. Lehti elää samassa elämänpiirissä yhteisönsä ja lukijoidensa kanssa. Se voi kertoa niin tämän päivän paikallisista tapahtumista ja henkilöistä kuin menneestä historiasta tai elävästä paikallisesta perinteestä ja kulttuurista.

Suomessa on satoja kotiseutulehtiä. Osa ilmestyy kerran vuodessa tai muutaman kerran vuodessa. Niiden luonne on ajattomampi kuin kotiseutuyhdistysten julkaisemissa viikoittaisissa sanomalehdissä. Joululehti on monelle varma joulun merkki, mutta sen nimi voi olla harhaanjohtava kertoen enemmän ilmestymisajankohdasta kuin sisällöstä. Jouluaiheiset sisällöt ovat usein vähemmistössä ja lehti kertoo enemmänkin historiasta ja nykypäivästä.

Kotiseutulehti kertoo kotiseututyöstä. Lehti itsessäänkin on kotiseututyötä. Kotiseutulehtien toimittaminen ja julkaiseminen on yksi pitkäikäisimpiä ja vakiintuneimpia toimintamuotoja. Oma lehti vahvistaa kotiseutuhenkeä ja paikallista identiteettiä.

Kansainvälisyyden vastapainona paikallisuus on noussut uudestaan jopa trendiksi. Lukijoina meitä kiinnostavat omat juuret sekä kotiseutuun liittyvä historia ja perinne. Tyypillisesti kotiseutulehtiä lukevat kiinnostuksella myös muualle paikkakunnalta muuttaneet, joilla säilyy henkinen sidos entiselle kotiseudulle.

Kotiseutuliitto perusti vastikään kotiseutulehtien neuvottelukunnan. Sen kaksivuotinen kausi ja työ on alkanut. Neuvottelukunta pyrkii lisäämään kotiseutulehtien arvostusta ja tunnettuutta sekä tukemaan niiden sisällöllistä ja tuotannollista toimintaa. Keinot tarkentuvat lähiaikoina. Kotiseutuposti kertoo tässä numerossa neuvottelukunnan työstä lisää.

Riitta Vanhatalo