Kotiseutuposti 3/2015 pääkirjoitus

Kotiseuturakkaus voimavarana

Osuimme suorastaan kultasuoneen, kun valitsimme Valtakunnallisten kotiseutupäivien teemaksi Espoossa Rakkaudesta kotiseutuun. Kotiseuturakkaus kukoisti pääkaupunkiseudulla toden totta. Kuulimme innostavia ja kotiseutuylpeyttä huokuvia puheenvuoroja esimerkiksi seminaarissa ja keskustelutilaisuuksissa. Haluan kiittää Espoon kaupunkia, kaupunginosayhdistyksiä, puhujia ja esiintyjiä, vapaaehtoisia oppaita, tukijoita sekä tapahtumaan osallistuneita niin Espoosta, lähiseudulta kuin ympäri Suomea. Yhdessä loimme hienon kotiseututapahtuman.

Espoon henki kiinnitti kävijöiden huomion. Kaupunginosayhdistysten ja kaupungin yhteistyö tuntuu olevan sujuvaa ja luontevaa. Espoon kaupungin toimintatapa näyttää olevankin tehdä enemmän ja enemmän kaupungin suunnittelua yhdessä asukkaiden kanssa. Miksi kotiseutuhenki on tärkeää myös kunnan tai maakunnan elinvoimaisuuden ja koko yhteiskunnan näkökulmasta? Sitä käsittelemme myös tässä lehdessä.

Kotiseututyö on asukkaiden ja yhteisöjen omaehtoista asuinalueen kehittämistä, viihtyisyyden lisäämistä, ympäristön vaalimista, identiteetin vahvistamista, perinteen tutkimista ja harrastamista sekä tulevaisuuden rakentamista. Kotiseuturakkaus on voimavara, joka saa toimimaan oman kotiseudun ja yhteisön hyväksi.

Julkinen tunnustus kasvattaa siivet ja vahvistaa kotiseuturakkaudesta kumpuavia henkisiä voimavaroja kotiseututoimijoissa. Viimeksi ilahdutti tasavallan presidentti Sauli Niinistön tervehdys Espoon päivien suojelijana: ”Perinteikkäällä kotiseutuliikkeellä on tässäkin ajassa oma tehtävänsä. Kansalaistoimintaa tarvitaan kotiseutujen ja asuinympäristöjen vaalimisessa ja kehittämisessä.” Kotiseututyö tarvitsee tukea ja arvostusta. Yhteiskunnan tukea voi mitata yleisenä arvostuksena sekä konkreettisena tukena taloudellisesti.

Riitta Vanhatalo