Kotiseutuposti 3/2016 pääkirjoitus

Tienviitta tulevaisuuteen

Valtakunnalliset kotiseutupäivät Kajaanissa johdattivat kotiseutuväkeä kohti tulevaisuutta. Kotiseututyö elää ajassa huomioiden esiin nousevat haasteet ja tehtävät. Kajaanissa saimme alustuksista ja keskusteluista evästystä tähän. Retket, kulttuuriohjelma ja kotiseutumarkkinat täydensivät kokonaisuuden.

Haluan kiittää Kajaanin kaupunkia, Kainuun liittoa, Kainuun museo- ja kotiseutuyhdistystä, Kainuun Nuottaa, Kajaanin Matkailuoppaita, Paltaniemen kotiseutuyhdistystä, Elias Lönnrot -seuraa, Kainuun Eino Leino -seuraa ja RTG Sales Oy:tä yhteistyöstä ja kotiseutupäivien toteutuksesta. Kiitos oppaille, vapaaehtoisille työntekijöille, puhujille, esiintyjille sekä tukijoille.

Itselleni Kajaanista jää mieleen vahvimmin kaksi asiaa: vuosikokouksen julkilausuma ja historiallinen näytös Kajaanin linnassa. Edessä oleva maakuntauudistus on kokoluokassaan valtava muutos. Kotiseutuliiton jäsenkunta haluaa osallistua muutokseen ja vaikuttaa. Alueellinen identiteetti ja kotiseutuun sitoutuminen ovat voimavaroja. Vuosikokouksen julkilausumassa halutaan nostaa identiteettityö merkittävään rooliin elinvoimaisuuden kehittämisen keskiöön.

Vetonaulaksi muodostui spektaakkeli Kajaanin linnan raunioilla. 300 vuoden takaiset tapahtumat – linnan piiritys ja valtaus – olivat huikea näytös huipentuen pyrotekniseen räjäytykseen. Rantapuistoon kokoontui noin 5000 katsojaa. Sotanäytöstä seurattiin myös suorana lähetyksenä Yle Areenassa. Ilta-Sanomat toimitti tyylikkään koosteen nettiin. Tapahtuma tallentui kuvina ja muistoina.

Kotiseutuposti kokoaa vielä tapahtumat ja palkitsemiset Kajaanissa. Samalla katse suuntautuu Valtakunnallisiin kotiseutupäiviin Jyväskylässä. Toivon kotiseutuväen osallistuvan sankoin joukoin, kun kokoonnumme Suomi 100 -juhlavuoden merkeissä.

Riitta Vanhatalo