Kotiseutuposti 4/2016 pääkirjoitus

Vuosisadan juhla

Juhlavuosi 2017 on pian alkamassa. Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhla on ainutlaatuinen kansanjuhla. Juhlimme demokraattisen kansanvaltaisen maamme itsenäisyyttä. Vuosi alkaa teeman mukaan Yhdessä. Suomi 100 -avajaiset vietetään uudenvuodenaattona Helsingin Töölönlahdella ja Kansalaistorilla. Yle välittää tunnelmat koko maahan.

Juhlavuoden pääsihteeri Pekka Timonen kertoi, että kyselytutkimuksen mukaan 70 prosenttia suomalaisista haluaa osallistua juhlavuoteen itse ja olla tekemässä jotain sen merkeissä. Mukana ovat kaiken ikäiset. Myös nuoret ovat kiinnostuneita. Teemoista mm. luonto, yhteisöllisyys ja identiteetti kiinnostavat. Ilmoittautuneita tapahtumia ja tekoja on toki laidasta laitaan, koko elämän kirjo mukana.

Joka maakunnassa juhlavuoden suunnittelu on ollut vilkasta ja ideoita kehitellään. Jokainen suomalainen pääsee juhlaan omalla kotiseudulla. Jos jotain tuntuu puuttuvan, vieläkin ehtii toteuttaa oman ideansa. Ohjelmaan voi ilmoittautua ensi vuoden puolellakin.

Kotiseutuliitolla on oma ohjelmakokonaisuutensa Rakkaudesta kotiseutuun. Julkaisemme juhlavuoden kirjan seurantaloista ja tuomme esille elämää seurantaloilla. Keskustelemme kotiseudusta ja kokoamme yhteen havaintoja kotiseudun muutoksesta. Valtakunnallisia kotiseutupäiviä vietämme Jyväskylässä. Olemme mukana myös monissa yhteistyöhankkeissa. Kiitos hyvästä yhteistyöstä kaikille yhteistyökumppaneille.

Tällaista juhlavuotta ei luonnollisestikaan pääse juhlimaan usein. Meille, jotka nyt saamme tätä viettää, itsenäisyyden juhlavuosi on ainutlaatuinen kokemus. Haluankin korostaa, että hyvän suunnittelun jälkeen muistamme kukin nauttia juhlasta eri muodoissaan. Minä jo päätin, että aion osallistua mahdollisimman moneen tapahtumaan ja seurata mitä hienoa muutkin ovat keksineet.

Riitta Vanhatalo