Kaikilla on oikeus kotiseutuun ja muita liiton tapahtumia nyt videotallenteina

16.4.2018 Uutinen

Kotiseutuliitto esittää yhä useampia seminaareja ja tapahtumia suorana lähetyksenä Facebookissa osoitteessa www.facebook.com/Kotiseutuliitto. Näin esityksiä voi seurata etäältä, ja paikalla olleidenkin on mahdollista jakaa kiinnostavia puheenvuoroja jälkikäteen verkossa. Voit myös käydä katsomassa uudestaan kiinnostavan esitelmän.

Esimerkiksi maahanmuuttoa ja kotiseututoimintaa käsittelevä seminaarimme Kaikilla on oikeus kotiseutuun esitykset ovat Facebookissa katsottavissa.

Seminaareihin kannattaa edelleen tulla paikan päälle, jos se on mahdollista. Facebookin videotallenteet ja live-lähetykset eivät korvaa läsnäoloa tapahtumissa. Lähetykset kuvataan tavallisella kännykkäkameralla, ja lähetyksen ja tallenteen laatu ovat riippuvaisia nettiyhteyksistä. Esimerkiksi Kaikilla on oikeus kotiseutuun -seminaarin yksi esitys on tallennettu useissa pätkissä katkenneen 4G-yhteyden vuoksi.

Yhteys on myös yksisuuntainen: Facebook-yleisö voi kommentoida esityksiä vain kommentoimalla videoita Facebookissa. Suorana Facebookista katsoessa kokemus saattaa myös tuntua töksähtelevältä, sillä videolähetys katkaistaan jokaisen esityksen jälkeen. Ratkaisu on kuitenkin perusteltu, koska yksittäisiin esitelmiin on näin helpompi palata jälkikäteen ja niitä voi tarvittaessa jakaa fiksummin sosiaalisessa mediassa.

Myös Europa Nostra Finlandin vuosikokouksen kiinteistöveroa, laserkeilausta ja digitalisaation mahdollisuuksia kansalaisosallistumiselle käsitelleet esitykset ovat Facebookissa osoitteessa www.facebook.com/eunof.