Kajaanin Valtakunnalliset kotiseutupäivät vievät kotiseutuväen kohti tulevaisuutta

30.3.2016 Tiedote

Sadat kotiseutuaktiivit ja tuhannet paikalliset kokoontuvat viettämään Valtakunnallisia kotiseutupäiviä Kajaaniin 4.–7. elokuuta. Tienviitta tulevaisuuteen teeman viitoittamana on koottu monipuolinen ohjelma, joka julkistetaan keskiviikkona 30.3.2016.

Torstain 4.8. päätapahtuma on Tienviitta tulevaisuuteen -seminaari, jossa on luvassa korkeatasoisia alustajia sekä odotettavissa mielenkiintoista keskustelua. Tilaisuudessa kuultavat aiheet käsittelevät muun muassa kunta- ja maakuntauudistusta, kotiseututyötä, Kainuun, Suomen ja Euroopan tulevaisuutta sekä pelialan ja rakentamisen näkymiä tulevaisuudessa. Seminaari on avoin kaikille.

Perjantaina 5.8. vietetään Valtakunnallisten kotiseutupäivien avajaisia ja kotiseutumarkkinoita Raatihuoneentorilla. Lisäksi päivän aikana järjestetään useita keskustelukammareita, tervanpolttonäytös sekä vanhojen kainuulaisten lyhytelokuvien esittely. Ensi-iltansa saa myös juonnettu musiikkinäytelmä Eino Leino ja kotiseutu. Perjantai-ilta huipentuu näytökseen linnan valtauksesta sekä linnan pyrotekniseen räjäytykseen.

Lauantaina 6.8. kotiseutupäivien osallistujat suuntaavat kotiseuturetkille Kainuuseen. Tutustumiskohteita ovat muun muassa Eino Leinon ja Elias Lönnrotin Kajaani, Raatteentie, Talvivaara (nyk. Terrafame) ja Renforsin Ranta sekä höyrylaivaristeily Oulujärvellä. Kajaanin keskustan tutustumiskohteina ovat Kaukametsän kongressi- ja kulttuurikeskus, keskustan vanhin rakennus Raatihuone, rauniolinna, tervakanava sekä monet muistomerkit. Lauantaina järjestetään myös kotiseutugaala, jossa jaetaan kotiseututyön ansiomitalit.

Kotiseutupäivien viimeisenä tapahtumapäivänä, sunnuntaina 7.8., ovat ekumeeninen jumalanpalvelus sekä tervansoutunäytös.

Kotiseutupäivien aikana järjestetään myös paljon oheisohjelmaa.

Kajaanin Valtakunnallisten kotiseutupäivien ohjelma löytyy myös Issuu-tiedostona.

Ilmoittautuminen Valtakunnallisille kotiseutupäiville alkaa torstaina 31.3.2016 klo 9.00. Lisätietoja tapahtumasta löytyy Kajaanin kaupungin verkkosivuilta osoitteesta www.kajaani.fi/kotiseutupaivat sekä Suomen Kotiseutuliiton verkkosivuilta osoitteesta www.kotiseutuliitto.fi/toiminta/valtakunnalliset-kotiseutupaivat

Tapahtuman järjestävät Kajaanin kaupunki ja Suomen Kotiseutuliitto yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa. Valtakunnalliset kotiseutupäivät on Suomen Kotiseutuliiton ja kotiseututyön vuotuinen päätapahtuma, joilla käsitellään kotiseututyön ajankohtaisia aiheita ja esitellään järjestäjäaluetta. Päiviä on järjestetty vuodesta 1949 lähtien joka vuosi eri puolilla Suomea. Kajaanissa päiviä on vietetty kerran aiemminkin, vuonna 1973, jolloin Kajaanin ja Kuhmon isännöimiä päiviä vietettiin teemalla Viihtyisä kotimaakunta – kehityksen avain. Ensi vuonna Valtakunnalliset kotiseutupäivät järjestetään Jyväskylässä.

Valtakunnalliset kotiseutupäivät Kajaanissa 2016

Lisätietoja:

Paavo Enroth, järjestelytoimikunnan puheenjohtaja, Kainuun museo- ja kotiseutuyhdistys ry
p. 0400 686 161, asianajo.enroth @ saunalahti.fi

Minta Rimpiläinen, koordinaattori, Kajaanin kaupunki