Prinsessa Beatrix innoitti Kärsämäki-sinfonian säveltämiseen

22.5.2014

Hollannin kuningasperheeseen syntyi 31.1.1938 kruununprinsessa, joka sai kasteessa nimekseen Beatrix. Joukko pienen Roermondin kaupungin St. Ursulan koulun oppilaita lähetti kuninkaallisen perhetapahtuman kunniaksi ilmapalloja taivaalle kertomaan maailmalle prinsessan syntymästä.

Sisarusten Greta ja Mia van Assin yhteen sidotut ilmapallot laskeutuivat muutamaa päivää myöhemmin kaukaiseen Suomeen Kärsämäen Ritomäen kylän Pillinevalle. Tieto pallojen pitkästä matkasta levisi sanomalehtien välityksellä eri puolille Eurooppaa ja aina Atlantin toiselle puolelle.

Tämä oman aikakautensa erikoinen mediatapaus synnytti vuonna 2009 lennokkaan ajatuksen Kärsämäki-sinfoniasta. Hanke alkoi konkretisoitua kolmisen vuotta sitten, kun maamme nuoren polven keskeisiin säveltäjiin kuuluva Uljas Pulkkis (s. 1975) tarttui kärsämäkisten haasteeseen.

Pitkä projekti eteni kauniiseen lopputulokseen Kärsämäen Frosteruksen koulun salissa 15. toukokuuta pidetyssä konsertissa, jossa ”Wayfare”, Kärsämäki-sinfonia kantaesitettiin Tapio von Boehmin johtaman Oulun Sinfonian ja mezzosopraano Virpi Räisäsen voimin. Hollannin suurlähettiläs Henk Swarttou välitti tilaisuuteen prinsessa Beatrixin henkilökohtaisen tervehdyksen.

Musiikillisen ilmasillan rakentaminen Kärsämäen ja Hollannin välille on erinomainen esimerkki Kärsämäen kotiseutu- ja kulttuuriväen jo aiemmin tunnetusta ennakkoluuttomuudesta, rohkeudesta ja innovatiivisuudesta, joka on synnyttänyt mm. elämäntarinayhdistyksen ja paanukirkkosäätiön.

Sinfoniahankkeen keskeinen puuhamies on ollut emerituskirkkoherra, rovasti Jorma Niinikoski. Keskipisteen Leaderin myöntämä hankeraha on taas ollut taloudellisesti ratkaiseva tuki sinfonialle.