Kaustisten pelimannihankkeelle ja Vrouw Maria -simulaatiolle Europa Nostran erityismaininta

12.6.2015

Maija Kairamo nouti Viipurin kirjaston palkinnon

Maija Kairamo nouti Viipurin kirjaston palkinnon Oslon kaupungintalolla 11.6.2015. Klikkaa isommaksi. Kuva: Anna-Maija Halme.

Kansanmusiikki-instituutin yhteistyössä kaustislaisten pelimannien ja sukujen kanssa tekemä työ paikallisen pelimannimusiikin tradition säilyttämiseksi sekä Museoviraston Vrouw Maria veden alla -hanke ovat saaneet erityismaininnan Europa Nostran kulttuuriperintöpalkintokilpailussa.

“Erityismaininta tarkoittaa, että hanke ylsi aivan eurooppalaisten hankkeiden terävimmän huipun tuntumaan. On erinomaista, että Viipurin kirjaston suomalais-venäläisen korjaustyön saaman varsinaisen palkinnon lisäksi Suomi sai peräti kaksi erityismainintaa”, Europa Nostra Finlandin puheenjohtaja Tapani Mustonen sanoo.

Viipurin kirjaston Suomen restaurointiyhdistyksen pääsihteeri Maija Kairamo otti palkinnon vastaan torstai-iltana 11. kesäkuuta Oslon kaupungintalolla järjestetyssä palkintojuhlassa.

Juhlassa julkistettiin Europa Nostra -palkintojen seitsemän pääpalkinnon eli Grand Prix'n saajaa. Pääpalkinnon saivat maaseudun rakennusten omistajien koulutusprojekti Virossa, ympyrän muotoisia kyliä puolustava saksalainen yhdistys, Venetsian kulttuuriperintöä esittelevä virtuaalihanke, armenialaisen kirkon restauraatio Turkissa, suolantuotantolaitoksen kunnostustyö Espanjan Baskimaalla, kirkkojen korjausta vapaaehtoistyönä organisoiva yhdistys Britanniassa ja Lisztin musiikkiakatemian korjaustyö Budabestissa.

Perinnemusiikki elää kohtaamisissa

Elävä perinne perustuu yhtä paljon omien juurien tuntemiselle kuin uudistumisellekin. Monimuotoisen kulttuurin ylläpitäminen -projekti perustuu vuosikymmenien kuluessa luotuun verkostoon, jossa keskeisessä osassa ovat varsinkin Kansanmusiikkijuhlat sekä lasten ja nuorten Näppäri-musiikkikasvatustoiminta. Perinnettä tuetaan ja uudistetaan arkistoimalla ja tutkimalla, järjestämällä Kaustisen kansanmusiikkijuhlia sekä lapsi- ja nuorisotyötä tekemällä.

“Perinnemusiikin elinvoima piilee ihmisten välisissä kohtaamisissa: yhteisissä soitto-, laulu ja tanssihetkissä. Useat eri yhteisöt järjestävät Kaustisella näitä kohtaamisia ja keksivät tapoja uudistua, jotta perinne säilyisi muuttuvassa maailmassa”, Kansanmusiikki-instituutin johtaja Matti Hakamäki kertoo.

Kansanmusiikki-instituutti on Kaustisella vuodesta 1974 lähtien toiminut suomalaisen kansanmusiikin ja kansantanssin tutkimus-, tiedotus ja palvelukeskus.

Vrouw Maria -simulaatiolla mukavasti veden alle

Museoviraston Vrouw Maria veden alla -hankkeessa (2009–2012) tehtiin Vrouw Maria -hylky helpommin saavutettavaksi kehittämällä Aalto-yliopiston Medialaboratorion kanssa yhteistyössä interaktiivinen 3D-virtuaalisimulaatio. Se esittelee vuonna 1771 uponneen kauppalaivan hylyn ja sitä ympäröivän vedenalaisen maiseman sekä äänimaiseman käyttämällä interaktiivista virtuaalitekniikkaa. Simulaatio sisältää 14 tietopistettä, joissa kerrotaan lisää hylystä ja sen maisemasta videoiden, valokuvien, tekstin ja ääninäytteiden avulla.

“Simulaatiossa huono vedenalainen näkyvyys sekä ihmisen huonokuuloisuus veden alla voitiin häivyttää. Näin simulaation käyttäjä voi liiketunnistimen avulla navigoida itse hylyllä sekä sen ympäristössä", Suomen merimuseon johtaja Tiina Mertanen kertoo.

Simulaatio esiteltiin ensimmäisen kerran Suomen merimuseon näyttelyssä ”Mereen menetetyt – Vrouw Marian ja St. Mikaelin tarina” vuonna 2012. Parasta aikaa simulaatio on esillä Schleswig-Holsteinin Landesmuseumissa Schloss Gottorfissa näyttelyssä ”Von Degen, Segeln und Kanonen – der Untergang der Prinzessin Hedvig Sofia”. Suomen merimuseossa Merikeskus Vellamossa näyttely avataan marraskuussa nimellä ”1715. Taistelu Itämerestä”.  Simulaatiota pääsee käyttämään Merimuseossa jo sitä ennen, sillä sen kopio on museokävijöiden käytössä Merimuseon perusnäyttelyssä heinäkuun puolivälistä lähtien.

Lehdistökuva: [2,3 mt]

Kuvateksti:”Kylmän pohjoisen kuuma viulujengi” Frigg esiintyi Kaustisilla viime kesänä. Kuva: Risto Savolainen.

Klikkaa kuvaa isommaksi.

Lehdistökuva
: [2,9 mt]

Kuvateksti: Vrouw Marian hylky on säilynyt hyvin. Piirros: Tiina Miettinen, Museovirasto.

Klikkaa kuvaa isommaksi.

Lisätietoja:

Aiemmat tiedotteet aiheesta:

www.europanostra.org

www.europanostra.fi

Yhteydenotot:

Matti Hakamäki, 040 3588921, etunimi.sukunimi @kaustinen.fi

Tiina Mertanen, 040 1286481, etunimi.sukunimi @nba.fi

Europa Nostra Finland

Tapani Mustonen puh. 050 5695 704, etunimi.sukunimi@europanostra.fi, etunimi.sukunimi @arkkitehditmustonen.fi

Europa Nostra

Elena Bianchi +31 70 302 40 58