Kiteen kotiseutumuseosta Savo-Karjalan vuoden paikallismuseo

10.6.2014 Tiedote

Kiteen kotiseutumuseo voitti Savo-Karjalan paikallismuseokilpailun 2014, jossa teemana oli vaihtuva näyttely. Kilpailussa etsittiin paikallismuseota, joka järjestää vuosittain perusnäyttelyn lisäksi vähintään yhden vaihtuvan näyttelyn. Kunniamaininnan kilpailussa saivat Nilsiän museo Pohjois-Savosta ja Hirvensalmen kotiseutumuseo Etelä-Savosta.

Tuomas Holopainen vierailulla Kiteen kotiseutumuseon Nightwish-näyttelyssä. Kuva: Tuomo Flinkman.

Kiteen kotiseutumuseon voitto pohjautui Kitee-Seuran vuonna 2013 järjestämään Nightwish-näyttelyyn ja viikkoon. Niiden menestyksen myötä molemmat uusitaan tänä kesänä.

“Populaarimusiikista ja -kulttuurista otettu teema erottuu rohkealla tavalla kotiseutumuseoiden perinteisestä näyttelytarjonnasta ja osoittaa, että kotiseutuperinnettä ja paikalliskulttuuria voidaan tuoda esiin uudenlaisesta näkökulmasta ennakkoluulottomasti”, Pohjois-Karjalan museon ehdotuksessa todetaan.

Lopullisen valinnan maakuntamuseoiden ehdotuksista teki Suomen Kotiseutuliitto. Liiton puheenjohtaja museologian professori Janne Vilkuna toteaa perusteluissa, että:

”Yhteiskunnallisten kulttuuri-ilmiöiden jatkuvuuden kannalta on aivan olennaista, että kukin sukupolvi hyväksyy ne merkityksellisiksi ja käyttökelpoisiksi. Ellei näin käy, ilmiö katoaa merkityksettömänä. Juuri tämän vuoksi paikallismuseoidenkin on pyrittävä ottamaan lapset ja nuoret mukaan museo- ja kotiseututyöhön. Perinteisiä kokoelmia esittelevät pysyvät näyttelyt ovat olennainen osa toimintaa, mutta niiden sukupolvien takaisten esineiden ja kertomusten lisäksi nuorten – ja miksei aikuistenkin – huomiota on syytä herättää mielenkiintoisilla ja ajankohtaisilla vaihtuvilla näyttelyillä. Samalla tulee viestityksi, että museot kartuttavat kokoelmiinsa nykyään tulevaisuutta varten pääasiassa lähimenneisyyden ja nykyajan ilmiöitä.”

Palkitsemis- ja tiedotustilaisuus pidetään Kiteen Hovissa keskiviikkona 18. kesäkuuta kello 13 alkaen.

Ehdokkaat Savo-Karjalan paikallismuseo 2013 -kilpailuun valitsivat Kuopion kulttuurihistoriallinen museo, Pohjois-Karjalan museo Joensuusta ja Savonlinnan maakuntamuseo.

Kilpailu vuodesta 2010 lähtien

Savo-Karjalan paikallismuseo -kilpailu on järjestetty sivutoimisesti hoidettujen paikallismuseoiden kesken neljän maakunnan alueella vuodesta 2010 lähtien.

Vuoden 2010 Savo-Karjalan paikallismuseo oli Liperin maatalousmuseo Pohjois-Karjalassa. Teemana oli tuolloin nuoret ja museo.

Vuoden 2011 Savo-Karjalan paikallismuseo oli Suomen Asutusmuseo Pohjois-Savon Lapinlahdelta –teemana hyvin hoidettu museoympäristö.

Vuoden 2012 Savo-Karjalan paikallismuseo oli Pattoin perintötalo Etelä-Savon Juvalta – teemana suunnitelmallinen museotyö.

Vuoden 2013 Savo-Karjalan paikallismuseo oli Mäntyharjun museo Etelä-Savosta – teemana markkinointi.

Lisätietoja:

Janne Vilkuna, puh. etunimi.sukunimi @juy.fi, puh. 040 554 3569

Kitee-seuran museotoiminnasta ja Nightwish-näyttelystä kertoo seuran sihteeri Tuomo Flinkman puh. 040 684 8426, s-posti etunimi.sukunimi @kotikarjala.fi tai etunimi.sukunimi @gmail.com