Kokkola-palkinto 2015 kotiseutuaktiivi Matti Toivoselle

14.9.2015

Matti Toivonen palkittiin pitkästä ja ansiokkaasta urasta keskipohjalaisen maaseutuperinteen ja kulttuurimatkailun parissa. Kokkola-palkinnon myöntää Kokkolan kaupungin kulttuuri- ja nuorisolautakunta.

Matti Toivonen on Kälviän kotiseutuyhdistyksen pitkäaikainen aktiivi ja toiminut myös yhdistyksen puheenjohtajana yli 40 vuotta. Kotiseutuliitto myönsi Toivoselle kotiseututyön ansiomitalin vuonna 2010.

Toivosen kotiseutuharrastus näkyy erityisesti hänen perustamassaan ja johtamassaan Toivosen Eläinpuistossa ja Talonpojanmuseossa. Taustalla ovat Matti Toivosen omakohtaiset kokemukset maatilan töistä ja maaseudun elämänmuodosta Kälviällä. Talonpojanmuseon kaltaisen keskuksen syntymiseen tarvitaan kuitenkin myös kiinnostusta vanhojen tavaroiden keräämiseen. Ja Talonpojanmuseo on konkreettinen todiste siitä, että tuota keräämisen paloa on Toivosen Matilla piisannut.

Kotiseutumuseoiden helmet -hankkeen koordinaattori Sini Hirvonen vieraili kesällä Toivosen Eläinpuistossa ja Talonpojanmuseolla. Kuvassa Matti Toivonen ja taustalla seinällä pikku-Matin omat vanhat vaatteet. Kuva: Sini Hirvonen.

Museoalueella on 50 erillistä rakennusta ja yli 12 500 museoesinettä. Vuonna 1985 perustettua yritystä on laajennettu ja laajennetaan yhä vuosittain. Toiminnan tavoitteena on jakaa museokävijöille seikkaperäistä tietoa keskipohjalaisen maalaiskylän elämänmenosta viime vuosisadan alkupuolella. Museorakennusten ja -esineiden lisäksi tuota elämänmenoa esitellään teemanäyttelyillä ja työnäytöksillä.

Museokokoelma ja eläinpuisto ovat yhden miehen toteutunut unelma, josta on kasvanut matkailun ykköskohde Keski-Pohjanmaalla – vierailijoita on vuosittain yli 30 000. Toivosen Eläinpuisto ja Talonpojanmuseo on myös varsin huomattava työllistäjä, joka tarjoaa kauden aikana töitä yli kymmenelle hengelle.

Lapset innostuvat historiasta, kun pääsevät itse touhuamaan! Yhdeksän kuukauden ikäinen Oskari tutustui kansakoululuokkaan Toivosen talonpojanmuseossa, vuotta vanhemmalle isoveljelle alue oli jo tuttu. Pihapiiri on pullollaan vanhaa tavaraa, lapset halivat koiranpentuja ja isät ajeluttavat heitä pikkutraktoreilla. Kuva: Sini Hirvonen.