Kotiseutuliiton eMuseo-palvelu kiinnostaa – pohjoiskarjalaiset museot esittelivät mobiilioppaitaan digitaalisuustapahtumassa

6.6.2017

Paikallismuseot ovat tarttuneet innokkaasti Kotiseutuliiton tarjoamaan eMuseo-palveluun. eMuseo on mobiiliopastepalvelu, jonka avulla voi tarjota paikallismuseon kävijöille lisää sisältöjä: videoita, ääniopastuksia, vanhoja valokuvia, kulttuurireittejä ja pelejä suoraan heidän omiin puhelimiinsa.

Kotiseutuliiton jäsenet Pohjois-Karjalassa esittelivät eMuseota digitaalisuustapahtumassa

Kotiseutuliiton jäsenyhdistykset Kitee-seura, Kesälahti-seura ja Liperi-seura olivat esittelemässä eMuseota toukokuussa Joensuussa Kesäntekijäiset-tapahtumassa. Tapahtuman teema oli digitaalisuus ja esillä oli myös muun muassa robotteja ja IT-kerhotoimintaa.

Karjalainen-lehti uutisoi Kesäntekijäiset-tapahtumasta 14.5.2017.

Yhdistyksemme esittelivät yleisölle tekemiään mobiiliopastuksia. Kokemuksistaan eMuseosta ja tapahtumasta kertoivat Markku Hyvönen Kiteeltä ja Pentti Ojajärvi Kesälahdelta. He olivat tehneet oppaisiinsa johtavia QR-koodeja ja totesivat niiden toimivan hyvin. Ojajärvi suosittelee niitä myös muille museoille: painamalla koodin esitteeseen tai merkkaamalla sillä esineen tai rakennuksen, voi houkutella ihmisiä helposti museon digitaalisten materiaalien äärelle. Nopeimmillaan eMuseo-oppaan tekee kuulemma 15 minuutissa. Halutessaan siitä saa miten laajan tahansa.

Kesälahdella valmistumassa viides mobiiliopas

- Kesälahti-seura on julkaissut jo neljä erilaista kokonaisuutta, kertoo Pentti Ojajärvi Kesälahti-seurasta.

Kuvakaappaus Kesälahden kulttuurireitit -mobiilioppaasta.

- Esimerkiksi osoitteesta www.emuseo.fi/kesalahtipommitus löytyy video, jossa sukelletaan kesälahtelaisen Kyllikki Paanasen päiväkirjaan, kohtaan jossa hän kertoo vuoden 1941 pommituksista. Muissa oppaissa on muun muassa kulttuurireittejä Kesälahdella ja 3D-videoita museoalueella. Viides opas on valmistumassa: syksyllä paikkakunnan 4. ja 7. -luokkalaiset vierailevat museossa ja tutustuvat siihen eMuseo-mobiilipelin avulla!

Panoramakuva Kesälahden museoalueesta eMuseo-palvelusta.

eMuseo tarjolla paikallismuseoille ja niiden kävijöille: