Kotiseutupäivät kutsuvat keskusteluun

20.6.2017

Jyväskylä isännöi Valtakunnallisia kotiseutupäiviä 10.–13.8. Monimuotoisesta tapahtumasta löytyy jokaiselle jotain: musiikkia, yleisötilaisuuksia ja kiinnostavaa keskusteluohjelmaa.

Kotiseutupäivien ohjelma koostuu sekä maksullisista että kaikille avoimista, maksuttomista tilaisuuksista. Maksullinen ohjelmapaketti sekä kotiseuturetket ovat myynnissä 30.6. asti. Kotiseutupäivien koko ohjelma ja ilmoittautuminen: www.jyvaskyla.fi/kotiseutupaivat.

Perinteinen ja antoisa osa kotiseutupäivien ohjelmaa ovat erilaiset keskustelutilaisuudet sekä isäntäkaupungin erikoisosaamiseen pohjautuva seminaari. Tänä vuonna aiheina ovat muun muassa koulutus, ympäristöasiat, arkkitehtuuri, saunominen ja seurantalot. Keskustelijoina ja puhetta johdattelemassa on upea joukko alansa huippuja. Tervetuloa mukaan!

Kotiseutupäivien aikana Jyväskylän työväentalon Aalto-salissa keskustellaan muun muassa kotiseututyöstä, arkkitehtuurista ja seurantaloista.

Keskustelua koulutuksesta, kuulumisen kokemuksista ja kotiseututyöstä

Torstaina 10.8. kotiseutupäivien avajaisseminaarissa Seminaarinmäeltä Abu Dhabiin keskustellaan suomalaisesta perusasteen koulutuksesta ja pohditaan sen tulevaisuutta sekä saadaan pieniä kosketuksia yli 150-vuotiaan oppilaitoksen historiaan ja nykypäivään. Keskustelemassa ja kommentoimassa ovat muun muassa professorit Jouni Välijärvi ja Jari Ojala, opettajankoulutuslaitoksen aiempi johtaja Tiina Silander ja nykyinen johtaja Matti Rautiainen sekä Suomen johtavan koulutusvientiyhtiön EduCluster Finlandin edustaja Elise Tarvainen. Seminaarin juontaa André Noël Chaker.

Torstain ohjelmaan kuuluu myös Kaikki kotona! -keskustelukammari, jossa puhutaan kodin, kotiseudun ja kuulumisen kokemuksista sekä tutustaan Kuvallistettu kuuluminen -näyttelyyn, jonka teoksissa nuoret, maahanmuuttajat ja pitkään Jyväskylässä asuneet ovat kuvanneet elinympäristönsä tärkeitä paikkoja. Keskustelua johdattelevat FT YT Tuuli Lähdenmäki, FT Tuija Saresma, FT Antti Vallius ja FT Tarja Pääjoki.

Torstain päätteeksi Palokan Pelimannitalolla keskustellaan Jyväskylä-seuran puheenjohtaja Eila Tiaisen johdolla kotiseututyön hyvistä kokemuksista ja uusista ideoista. Lisäksi kantelemuseon esittely ja musiikkiohjelmaa.

Arkkitehtuuria, seurantaloja, saunomista ja ympäristöasioita

Perjantaina 11.8. kotiseutupäivien ohjelmassa on useampi keskustelukammari. Päivän aloittaa alueellisen kotiseututyön ajankohtaisia asioita käsittelevä keskustelukammari, jonka toteuttavat yhteistyössä Keski-Suomen liitto ja Suomen Kotiseutuliitto. Keskustelun vetää Kotiseutuliiton hallituksen puheenjohtaja Kirsi Moisander.

Yleisö pääsee keskustelemaan asiantuntija- ja päättäjäryhmän kanssa rakennettuun ympäristöön liittyvistä näkökulmista Arkkitehtuuri kotiseutujemme mielenmaisemissa -keskustelukammarissa. Keskustelua johdattaa Suomen arkkitehtiliitto SAFA:n puheenjohtaja Leena Rossi. Mukana keskustelemassa ovat Jyväskylän kaupunginhallituksen puheenjohtaja Meri Lumela, Arkkitehtuurin tiedotuskeskuksen johtaja Hanna Harris, arkkitehti, kaupunkitutkija ja Helsingin kaupungin elinkeinojaoston jäsen Kaarin Taipale sekä Saarijärven kaupunginjohtaja Timo Rusanen.

Seurantalot kulttuurin tiloina -keskustelukammarissa pohditaan, millaisia ovat 100-vuotiaan Suomen seurantalot ja niiden merkitys kansalaistoiminnalle tänä päivänä. Keskustelua vetää museotoimen johtaja Heli-Maija Voutilainen. Aiheeseen johdattaa ministeri Raimo Sailaksen puheenvuoro. Valokuvaaja, arkkitehti Tuomas Uusheimo esittelee valokuvia seurantaloilta ja kertoo Seurantalolla-kirjan synnystä. Rakennustutkija, arkkitehti Johanna Hakanen valottaa seurantalojen historiaa ja Wolmar-hankkeen Niko Jokinen kertoo Keski-Suomen alueen seurantalojen toiminnasta.

Saunakammarissa jaetaan kokemuksia saunomisesta ja mietitään saunomisen tärkeintä ydintä. Moniaistiseen saunahetkeen johdattelee Suomen Saunaseura ry:n toiminnanjohtaja Katariina Styrman sekä Sauna from Finland ry:n toiminnanjohtaja Carita Harju.

Kierrätä ja jaa -keskustelukammarissa keskustellaan siitä, kuinka jokainen meistä voisi omassa arjessaan kierrättää, uudelleen käyttää ja jakaa. Jutusteluun johdattaa Jyväskylän kaupungin tutkimus- ja kehittämispäällikkö Pirkko Melville. Menossa ovat mukana myös Anna Sarkkinen Japa ry:stä, Outi Pakarinen Keski-Suomen liitosta, Tanja Oksa Jyväskylän kaupungilta ja Miia Hyvärinen Jyväskylän Energiasta.

Näkökulmia lähiruokaan -keskustelukammarissa viritellään keskustelua lähiruoan merkityksestä, tuottamisesta ja saatavuudesta. Keskustelemassa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Reima Loukkola, ProAgrian erikoisviljelyasiantuntija Marjo Marttinen ja luomuasiantuntija Eeva-Liisa Neuvonen sekä Komppa-Seppälän tilan ja Järkisärki oy:n lähiruokayrittäjä Marja Komppa. Keskustelua johdattaa Ulla Mehto-Hämäläinen Keski-Suomen ELY-keskuksen maaseutuyksiköstä.

Keskustelutilaisuudet kootusti

Torstai 10.8.

• Kaikki kotona! -keskustelukammari, kello 12–13.15, Jyväskylän yliopiston vanha juhlasali Seminarium (Seminaarinkatu 15)
  • Avausseminaari: Seminaarinmäeltä Abu Dhabiin. Suomalaisen koulutuksen nykypäivä ja tulevaisuus, kello 14–17, Jyväskylän yliopiston juhlasali (Seminaarinkatu 15)