Kotiseutupäivät tuovat Seinäjoelle markkinatunnelmaa, kotiseuturetkiä ja keskustelua musiikista

5.8.2013

Mistä eteläpohjalainen rytmi kumpuaa?

Mistä johtuu, että juuri Seinäjoelle pystytetään vuosi toisensa perään isoja musiikkifestivaaleja? Missä ovat eteläpohjalaisen musiikin syvät juuret? Entä minkälainen on eteläpohjalainen maiseman ja elämän rytmi?

Tämänvuotisia Valtakunnallisia kotiseutupäiviä vietetään Seinäjoella 8.–11. elokuuta otsikolla Rytmi yhdistää. Päivät aloitetaan torstaina 8. elokuuta musiikkiaiheisella seminaarilla. Paneelissa keskustelevat Pauli Hanhiniemi, Suikki Jääskä, Simo Ralli ja Heikki Salo. Illalla ohjelmassa on Hanhiniemen ja Salon musiikin lisäksi mm. Heikki Laitisen ja Kimmo Pohjosen murhaballadeja. Päivän tapahtumiin on vapaa pääsy.

Eteläpohjalaiset markkinat ja päivien avajaiset tuovat tapahtuman kaupunkilaisten pariin Kauppatorille perjantaina ja lauantaina.

Perjantaina puolilta päivin esiintyy tangokuningas Risto Nevala ja puheen pitää Paula Risikko. Juhlatunnelman virittää Rautatieläisten soittokunta. Pian lava annetaan paikallisten lahjakkuuksien käyttöön – ja sama meno jatkuu lauantaina.

Heli Karhumäkeä kuuntelemaan Kampusrantaan

Perjantaina on toritapahtumien lisäksi vapaa pääsy kuuntelemaan körttipukuista Heli Karhumäkeä Kampusrantaan ja osallistumaan kotiseutupäivien illanviettoon kaupungintalon valtuustosaliin.

Kaikki ovat tervetulleita myös päivien keskustelukammareihin, joissa käydään keskustelua mm. Helsingin Yliopiston Ruralia-instituutin historian, kulttuurin ja kotiseudun tutkimusryhmän kehittelemästä kotiseututeoriasta, siihen pohjautuvista kotiseutusuunnitteluhankkeista sekä Etelä-Pohjanmaan Opistossa järjestettävästä uudesta kotiseutuohjaajakoulutuksesta.
Lauantai on päivien retkipäivä. Retkiä on koko- ja puolipäiväisiä, ja kuka tahansa voi ilmoittautua vapaille paikoille retkimaksua vastaan. Retkillä on mahdollista tutustua seudun hienoimpiin kulttuuriperintökohteisiin, ja esimerkiksi Alvar Aallon ihailijoille on räätälöity kävelyretki Seinäjoella.

Päivien vakio-ohjelmaan kuuluva Kotiseutugaala pidetään Rytmikorjaamolla lauantai-iltana.

Kotiseutupäivien ohjelma on nettisivuilta www.seinäjoki.fi/kotiseutupaivat. Käsiohjelman voi noutaa Seinäjoen kaupungintalon infosta.

Vuosi huipentuu kotiseutupäiviin

Jokakesäiset Valtakunnalliset kotiseutupäivät on Suomen Kotiseutuliiton ja kotiseututoiminnan vuoden huipentuma ja päätapahtuma. Päivien aikana kotiseutuasioiden parissa työskentelevät ammattilaiset ja vapaaehtoiset juhlivat, keskustelevat, verkostoituvat ja tutustuvat kulloisenkin isäntäalueen erikoisuuksiin. Päiviä on järjestetty vuodesta 1949 lähtien joka vuosi.

Päivien teema rytmi näkyy ja tuntuu eteläpohjalaisen jokapäiväisessä elämässä. Oma rytminsä on seudun arkkitehtuurissa ja maisemassa, jossa pohjalaisten kylien komeat talot rytmittyvät jokien ja peltojen väliin. Seinäjoen urbaanista sykkeestä huolimatta eteläpohjalaiset nauttivat edelleen rauhallisesta elämänrytmistä. Rytmimusiikki on tärkeää seudun kulttuurille ja identiteetille.

Faktaa:

Valtakunnalliset kotiseutupäivät

•    Vietetään Seinäjoella 8.–11.8.2013.
•    Vuotuinen Suomen Kotiseutuliiton ja kotiseututoiminnan päätapahtuma. Päiviä on järjestetty vuodesta 1949 lähtien joka vuosi.
•    Sadat eri puolilta Suomea tulevat kotiseutuyhdistysten, kuntien, maakuntaliittojen ja muiden Kotiseutuliiton jäsenyhteisöjen edustajat kokoontuvat päiville keskustelemaan ajankohtaisista kotiseututeemoista, ammentamaan kokemuksia ja ideoita muilta aktiivisilta kotiseutuihmisiltä ja tutustumaan järjestäjäpaikkakuntiin.
•    Tapahtumaan liittyy lukuisia yleisötapahtumia, joihin on vapaa pääsy.

Torstaina ohjelmassa on eteläpohjalaista musiikkikulttuuria käsittelevä seminaari sekä kello 19 alkaen Heikki Laitisen, Kimmo Pohjosen, Pauli Hanhiniemen ja Heikki Salon maksuttomat keikat Uppalan kartanolla.

Perjantaina Kauppatorilla on kello 12 päivien avajaiset, joissa esiintyvät mm. Rautatieläisten soittokunta, tangokuningas Risto Nevala, näyttelijä Timo Kankainen ja ministeri Paula Risikko. Heli Karhumäki puhuu kampusrannalla körttipukuisena kello 19.

Perjantaina ja lauantaina torilla on lisäksi Eteläpohjalaiset markkinat sekä paikallisten kulttuuriharrastajien esityksiä. Sunnuntaina piispa Simo Peura saarnaa Lakeuden Ristin kirkossa kello 10.

•    Tapahtumaan liittyy runsas retkiohjelma: www.seinajoki.fi/kotiseutupaivat/retket.html .
•    Vuoden 2014 kotiseutupäiviä vietetään Hämeenlinnassa

Lisätietoja:
Suomen Kotiseutuliiton pääsihteeri Lassi Saressalo, puh. 050 590 2210 , etunimi.sukunimi@kotiseutuliitto.fi

Valtakunnallisien kotiseutupäivien pääsihteeri Raija Lambacka, puh. 044 425 5064, etunimi.sukunimi@seinajoki.fi