Kouvolan Miljöö- ja Radiomuseo on Itä-Suomen vuoden 2016 paikallismuseo

22.6.2016 Tiedote

Kouvolan Miljöö- ja Radiomuseota ylläpitävä Kouvolan Putkiradiomuseosäätiö Kymenlaaksosta on voittanut Itä-Suomen paikallismuseo -kilpailun, jossa tämän vuoden teemana oli verkkonäkyvyys. Kilpailussa etsittiin paikallismuseota, joka tuottaa sisältöä sähköiseen mediaan kotisivujen, videopalvelujen, blogien tai yhteisöpalvelujen kautta. OP Kymenlaakso on kisassa mukana palkitsemassa voittajan.

Kunniamaininnan kilpailussa saivat Nuijamaan pitäjänmuseota ylläpitävä Nuijamaa-seura Etelä-Karjalasta, Riihipiha-museo Vuolijoelta Kainuusta, Kiteen kotiseutumuseota ja Savikon kauppamuseota ylläpitävä Kitee-Seura ry Pohjois-Karjalasta ja Riuttalan Talonpoikaismuseota ylläpitävä Riuttalan talonpoikaiskulttuurin suojelusäätiö Pohjois-Savosta.

Ehdollepanon Itä-Suomen paikallismuseo 2016 -kilpailuun suorittivat Etelä-Karjalan museo Lappeenrannasta, Kainuun museo Kajaanista, Kuopion kulttuurihistoriallinen museo, Kymenlaakson museo Kotkasta ja Pohjois-Karjalan museo Joensuusta. Kilpailu on järjestetty kuusi kertaa aiemmin Savo-Karjalan paikallismuseo -kilpailuna.

Virtuaalivierailu herättää kiinnostuksen

Suomen Kotiseutuliitto valitsi voittajan maakuntamuseoiden ehdotuksista. Liiton puheenjohtaja museologian tohtori Janne Vilkuna perusteli voittajan valinnan seuraavasti:

”Museon, joka itse asiassa koostuu kolmesta museosta tai kokoelmasta (Miljöömuseo, Radiomuseo ja Sotilasradiomuseo) vahvuutena on tämän kilpailuteeman kannalta erityisesti se, että verkon kautta on mahdollisuus vierailla virtuaalisesti opastettuna näissä kaikissa kolmessa kohteessa. Kun virtuaalivierailu herättää kiinnostuksen, katsoja haluaa nähdä asiat paikan päällä.

Virtuaaliesittelyt on toteutettu tyylikkäästi YouTubessa ja ne löytyvät sekä sieltä hakemalla että kuvalinkkeinä museon monipuoliselta ja hyvin kuvitetulta kotisivulta. YouTuben avulla opastetaan myös koko museon historiaan ja esitellään museo räväkällä musiikkivideolla.

Kotisivulla, jonka ydin on viidellä kielellä, voi lisäksi katsoa näytteitä kokoelmista sekä tutustua radioamatööritoimintaan ja radiohistoriaan 1920-luvulta 1960-luvulla. Museolla on kaksi sähköpostiosoitetta ja kaksi Facebookia, ja se löytyy Kymenlaakson maakuntamuseon sivuilta, Wikipediasta, Visitkouvola.fi-sivustolta ja Tripadvisorista. Edellä mainituista syistä korkeatasoisen Itä-Suomen paikallismuseo 2016 -kilpailun voittaja on Kouvolan Miljöö- ja Radiomuseota ylläpitävä Kouvolan Putkiradiomuseosäätiö.”

Kouvolan Miljöö- ja Radiomuseon omistaa Kouvolan Putkiradiomuseosäätiö, jonka tarkoituksena on miljöö-, radio- ja sotilasradiomuseoiden toiminnan ylläpito sekä niihin sisältyvä radioamatööritoiminta ja -kurssitus. Tutustu toimintaan: http://putkiradiomuseo.fi

Kunniamainitut hyvin esillä verkossa

Nuijamaa-seura Etelä-Karjalasta ylläpitää Nuijamaan pitäjänmuseota, joka sijaitsee Nuijamaalla Suomen ja Venäjän rajavyöhykkeellä. Museorakennus on entinen lainajyvästö, joka on rakennettu vuonna 1910. Museo perustettiin Nuijamaan kunnan matkailu- ja elinkeinolautakunnan aloitteesta vuonna 1979. Nuijamaa-seura on hankkinut omistukseensa kotiseutumuseona toimivan pitäjänmakasiinin ja aloittanut sen korjaustyöt. Se, että seura hankki pitäjänmakasiinin omistukseensa, oli kotiseututeko, koska muuten kotiseutumuseo olisi sulkenut ovensa lopullisesti. Myös museon näyttely tulee uudistumaan, kun rakenteet on saatu kuntoon. Seura on tehnyt pitäjänmakasiinista taas koko kylän asian ja tiedottaa toiminnasta aktiivisesti sekä nettisivuillaan että Facebookissa. Tutustu toimintaan: www.nuijamaa.info

Riihipiha-museo Vuolijoelta Kainuusta tarjoaa kokonaisuutena hyvin monipuolisen katsauksen kainuulaiseen maaseutuelämään ja kainuulaisten ihmisten arkeen menneinä vuosikymmeninä. Museoalue koostuu Vuolijoen kirkonkylään siirretyistä 35 rakennuksesta ja museon yhteydessä toimii Vuolijoen maaseutuyhdistyksen ylläpitämä kesäkahvila ja kokoustila Niittypirtti. Riihipiha-museolla on ollut jo aiemmin käytössään blogi ja facebook-sivusto, joiden kautta on kerrottu museon ajankohtaisia kuulumisia ja markkinoitu muun muassa vuosittaista kesätapahtumaa. Tänä vuonna julkaistut uudet nettisivut täydentävät oivallisella tavalla museon näkyvyyttä verkossa ja tuovat hyvin esille sen, miten laaja-alaisesta museokokonaisuudesta on kyse. Tutustu toimintaan: www.riihipiha.fi

Kitee-Seura ry Pohjois-Karjalasta ylläpitää Kiteen kotiseutumuseota ja Savikon kauppamuseota. Seura on aktiivinen ja monipuolinen verkkotoimija sekä mielenkiintoisesti toteutetun paikallishistoriallisen sisällön tuottaja. Kiteen molemmat museot esiintyvät verkossa edukseen ja varsinkin Pitäjänmuseon verkkonäkyvyys on paikallismuseokentällä aivan omaa luokkaansa. Kitee-Seuralla on omat verkkosivut, mutta museoiden ja seuran muun toiminnan tärkein tiedotusfoorumi on seuran pääosin omistama Koti-Karjala-lehti ja sen verkko- ja Facebook-sivut. Ainutlaatuista verkkonäkyvyyttä Kotiseutumuseolle tuo 2013 rakennettu ja täksi vuodeksi uudistettu Nightwish-näyttelyosio. Tutustu toimintaan: http://kiteeseura.com

Riuttalan talonpoikaiskulttuurin suojelusäätiö Pohjois-Savosta ylläpitää Riuttalan Talonpoikaismuseota, joka esittelee vauraan pohjoissavolaisen talonpoikaistilan elämää 1900-luvun alkupuolella. Kuopion Karttulassa sijaitseva museo kuuluu valtakunnallisesti merkittäviin rakennettuihin kulttuuriympäristöihin. Vähäisistä henkilöresursseistaan huolimatta museo on hyvin esillä sähköisissä viestimissä sekä hyödyntänyt niitä erittäin hyvin markkinoinnissaan. Riuttalan ajantasaiset tiedot löytyvät hyvin verkosta. Lisäksi museolla on omat Facebook-sivut ja niitä päivitetään jatkuvasti. Selkeiltä kotisivuilta löytyy myös englanninkielinen esittely kohteesta. Tutustu toimintaan: http://riuttala.fi

Kilpailu on järjestetty vuodesta 2010

Itä-Suomen paikallismuseo -kilpailu on järjestetty kuusi kertaa aiemmin Savo-Karjalan paikallismuseo -nimellä. Tänä vuonna kilpailu laajeni myös Kainuuseen ja Kymenlaaksoon ja sai uuden nimen. Kilpailu järjestetään sivutoimisesti hoidettujen paikallismuseoiden kesken viiden maakunnan alueella. Kilpailun teema vaihtuu vuosittain.

Vuoden 2010 Savo-Karjalan paikallismuseo oli Liperin maatalousmuseo Pohjois-Karjalasta – teemana nuoret ja museo.

Vuoden 2011 Savo-Karjalan paikallismuseo oli Suomen Asutusmuseo Pohjois-Savon Lapinlahdelta – teemana hyvin hoidettu museoympäristö.

Vuoden 2012 Savo-Karjalan paikallismuseo oli Pattoin perintötalo Etelä-Savon Juvalta – teemana suunnitelmallinen museotyö.

Vuoden 2013 Savo-Karjalan paikallismuseo oli Mäntyharjun museo Etelä-Savosta – teemana markkinointi.

Vuoden 2014 Savo-Karjalan paikallismuseo oli Kiteen kotiseutumuseo Pohjois-Karjalasta – teemana vaihtuva näyttely.

Vuoden 2015 Savo-Karjalan paikallismuseo oli Nilsiän perinne- ja kulttuuriyhdistys – teemana talkoot ja vapaaehtoistyö.

Vuonna 2017 Itä-Suomen paikallismuseo -kilpailun teemana on rakennusten kunto: Museorakennuksia kunnostetaan esim. rakennustapaohjeiden tai muiden kirjallisten tai kuvallisten dokumenttien pohjalta.

Lisätietoja:

Janne Vilkuna / Suomen Kotiseutuliitto, 040 554 3569, etunimi.sukunimi @jyu.fi

Marja Salmijärvi / Kymenlaakson museo, 040 350 6367, etunimi.sukunimi @kotka.fi

Riina Nurmio / Etelä-Karjalan museo, 040 563 1898, etunimi.sukunimi @lappeenranta.fi

Ulla Härkönen / Kainuun museo, 044 710 0502, etunimi.sukunimi @kajaani.fi

Marianna Falkenberg / Kuopion kulttuurihistoriallinen museo, 044 718 2618, etunimi.sukunimi @kuopio.fi

Tanja Rovio-Murto / Pohjois-Karjalan museo, 050 403 3141, etunimi.sukunimi @jns.fi