Kunniamaininta Hauho-Seuran Lasten perinnepäivälle

9.8.2013 Tiedote

Suomen Kotiseutuliitto on myöntänyt kunniamaininnan Hauho-Seuran useana vuonna järjestämälle Lasten perinnepäivälle.

Päivä on järjestetty kolmena vuonna peräkkäin Vuolijoen kylässä Syrjäsen tilalla. Tila täyttää kaikki perinteisen maalaismummolan kriteerit. Iso pihamaa, punainen tupa ja perinteiset piharakennukset aitta, navetta, sauna ja riihi keskellä hyvin hoidettua hyötypuutarhaa luovat puitteet tapahtumalle, jossa lapset saavat kiireettömästi tutustua entisajan töihin ja elämänmenoon. Päivän ohjelma koostuu erilaisista työkokeiluista, leikistä, musiikista, saduista, ”pienestä yksinkertaisesta väsäämisestä”, kuten päivän esittelytekstissä kerrotaan.

”Monipuolisuudessaan ja käden taitojen korostamisessaan Lasten perinnepäivä on oiva esimerkki arvostettavasta kotiseututeosta”, valintaraadin puheenjohtaja Pia Puntanen toteaa.

Kunniamaininnan vastaanottivat hankkeen keskeiset puuhaihmiset Pirkko Nurminen ja Jorma Paavolainen perjantaina 9. elokuuta Seinäjoen Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä.

Valtakunnallisia kotiseutupäiviä vietetään tänä vuonna Seinäjoella 8.–11. elokuuta teemaotsikolla Rytmi yhdistää. Etelä-Pohjanmaata yhdistää seudulle tärkeän rytmimusiikin lisäksi omaleimainen maiseman, arkkitehtuurin ja elämän rytmi.

Suomen Kotiseutuliitto on etenkin paikallista kulttuuriperintöä ja kotiseututoimintaa vaaliva keskusjärjestö, jonka jäseninä on 642 kotiseutu- ja kaupunginosayhdistystä, lukuisia alueellisia kotiseutujärjestöjä, kaikki maakuntien liitot ja joka kolmas Suomen kunnista.

Liitto vaikuttaa lainsäädäntöön ja hallintoon kotiseututoiminnan edellytysten tukemiseksi sekä elinympäristön laadun ja ihmisten viihtyvyyden parantamiseksi. Kotiseutuliitto antaa jäsenilleen neuvontaa ja koulutusta, julkaisee alan kirjallisuutta ja edistää kotiseudun tutkimusta ja tuntemusta.

Lasten perinnepäivä koostuu työkokeiluista ja leikeistä. Kuvassa Eila Lempinen näyttää pyykinpesua pyykkilaudalla.

Lisätietoja:

Valintaraadin puheenjohtaja Pia Puntanen, puh. 050 311 70 18 etunimi.sukunimi@surffi.fi

Hauho-Seuran johtokunnan jäsen Pirkko Nurminen, puh. 040 755 0365, sähköposti etunimi.sukunimi@hameenlinna.fi.