Lahti-filmejä taltioiva hanke on Vuoden kotiseututeko

8.8.2014

Suomen Kotiseutuliitto on valinnut lahtelaisen kuva-, ääni- ja filmimateriaalin keräyshankkeen Vuoden kotiseututeoksi. Lahti-filmit talteen ja esille -hanke on Lahti-seuran, Päijät-Hämeen elokuvakeskuksen ja Lahden Videokuvaajien yhteistyöprojekti.

Kuvakaappaus -Lahdessa kuvatusta lyhytelokuvasta Masto (vuodelta 1959, tekijät Kai R. Lehtonen ja Erkki Halme).

Hankkeessa kerätään ja digitoidaan paikallishistoriallisesti arvokasta filmi-, video-, äänite- ja valokuva-aineistoa ja pelastetaan – kenties jo unohtunutta – aineistoa jälkipolville. Materiaalista kootaan esityskelpoisia dokumenttielokuvia, jotka kertovat seudun kulttuurin, arkkitehtuurin, teollisuuden sekä talouden kehityksestä vuosikymmenten aikana nykypäivään saakka. Dokumentteja esitetään kulttuuritapahtumissa ja tapahtumien yhteydessä sekä elokuvateatteri Kino Iiriksessä Lahti-Filmi-iltamissa.

”Mukaan kelpaavat myös fiktiot, musiikkivideot ja taide-elokuvat, jos niissä ilmenee Lahti, lahtelaisuus tai Päijät-Häme jollain tavalla", Lahti-seuran puheenjohtaja Sauli Hirvonen kertoo.
Jatkosuunnitelmana on viedä dokumentit nettiin, jossa ne olisivat asukkaiden, järjestöjen ja paikallishistoriatutkimuksen käytettävissä. Pidemmällä aikavälillä on tarkoitus luoda jatkuva audiovisuaalisen perinnemateriaalin tuotantojärjestelmä ja digitaalinen tallennus- ja arkistointijärjestelmä.

”Lahti-filmit tuovat hyvin esille sotien jälkeistä kaupunkikulttuuria. Liikkuva kuva visualisoi ja herättää menneisyyden eläväksi. Lisäksi pidimme pidemmälle tähtäävä suunnitelmaa hyvänä”, palkintoraadin puheenjohtaja Pia Puntanen toteaa.

Hanketta on toteutettu pääasiassa vapaaehtoisvoimin. Suomen Kulttuurirahaston Päijät-Hämeen maakuntarahasto päätti keväällä 2014 tukea hanketta.

Hankkeelle avataan elokuussa kotisivut osoitteeseen www.kotiseutufilmit.fi sekä Facebook-sivut.

Vuoden kotiseututeko -palkinnon saaja voi olla hyvin toteutettu hanke, henkilö tai vaikkapa hyvä tapahtumakonsepti. Valintaperusteissa painotetaan asukkaiden ja yhteisöjen omatoimisuutta, aloitteellisuutta sekä uusia toiminta-ajatuksia ja hyviä ideoita.

Suomen Kotiseutuliitto on kotiseutu- ja kulttuuriperintötyön keskusjärjestö, joka edistää moniarvoista suomalaista kotiseututyötä paikallisiin lähtökohtiin pohjautuen. Liiton jäseninä on 680 kotiseutu- ja kaupunginosayhdistystä, lukuisia alueellisia kotiseutujärjestöjä, kaikki maakuntien liitot, 105 Suomen kuntaa sekä valtakunnallisia järjestöjä.

Lehdistökuvat:

Kuvakaappaus -Lahdessa kuvatusta  Kai R. Lehtosen ja Erkki Halmeen lyhytelokuvasta Masto vuodelta 1959, tekijät.

[511 kt]

Lahden Videokuvaajat ry:n varapuheenjohtaja Keijo Skippari on tehnyt dokumentin 100-vuotiaasta Lahden Tiirismaan koulusta. Kuva: Tiirismaan uuden koulun vihkiäiset 3.11.1965, Saara Hakaste. [1,33 mt]

Lisätietoja:

Palkintoraadin puheenjohtaja, Suomen Kotiseutuliiton hallituksen jäsen Pia Puntanen puh. 0400 651 620 etunimi.sukunimi @surffi.fi.

Lahti-seuran puheenjohtaja Sauli Hirvonen puh. 050 308 5303, puheenjohtaja@lahtiseura.fi