Luova Eurooppa -ohjelmasta tukea kulttuuriperinnölle ja luoville aloille

23.1.2014

Luova Eurooppa -ohjelma tuo lisää tukea eurooppalaiselle kulttuurille, elokuvalle, televisiolle, musiikille, kirjallisuudelle, esittävälle taiteelle, kulttuuriperinnölle ja niihin liittyville aloille.

Myös Kotiseutuliiton koordinoimat Euroopan kulttuuriympäristöpäivät ja Europa Nostra saavat tukea Luova Eurooppa -ohjelmasta.

Ohjelman päätavoitteena on tukea Euroopan kulttuurista ja kielellistä monimuotoisuutta ja vaalia Euroopan kulttuuriperintöä sekä vahvistaa Euroopan kulttuurialan ja luovien alojen kilpailukykyä.

Ohjelman talousarvio on 1,46 miljardia euroa seuraavina seitsemänä vuotena eli 9 prosenttia nykyistä enemmän. Ohjelma yhdistää Kulttuuri-, Media- ja Media Mundus -ohjelmat.

- Se, että ohjelman rahoitusta saatiin kasvatettua 9 %:lla verrattuna aiempiin kulttuuri- ja mediaohjelmiin, on suuri voitto kulttuurille ja kertoo siitä, että koko Euroopassa todella uskotaan luovuuteen ja sen voimaan, sanoi kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki ohjelman lanseeraustilaisuudessa.

Myös Euroopan kulttuuripääkaupungit, Euroopan kulttuuriperintötunnus, Euroopan rakennusperintöpäivät (nyk. kulttuuriympäristöpäivät) ja viisi eurooppalaista palkintoa, Europa Nostra -kulttuuriperintöpalkinto, EU:n nykyarkkitehtuuripalkinto, EU:n kirjallisuuspalkinto, European Border Breakers -palkinto ja Media-palkinto, saavat tukea Luova Eurooppa -ohjelmasta.

Lue lisää Luova Eurooppa -ohjelmasta