Miu mau mukkaa – Valtakunnalliset kotiseutupäivät 2018 Lappeenrannassa ja Etelä-Karjalassa

26.9.2017

Seuraavat Valtakunnalliset kotiseutupäivät järjestetään Lappeenrannassa ja Etelä-Karjalassa 9.–12.8.2018. Päivien teema on ”Kotiseutu – Miu mau mukkaa”.

Kun tehdään työtä yhdessä oman kotiseudun parhaaksi, syntyy yhteisöllisyyttä. Jokainen voi omalta osaltaan luoda kotiseutunsa mieleisekseen osallistumalla. Aktiivisuudella syntyy jokaiselle omanlainen kotiseutu, jossa viihtyy ja jossa on hyvä olla sekä asua – miu mau mukkaa (minun makuni mukaan).

Yhteiskunnassa puhutaan paljon yritysten yhteiskuntavastuusta, mutta meillä jokaisella on myös asukkaina yksilön yhteiskuntavastuu. Kotiseututyö on oiva kanava toteuttaa omaa yhteiskuntavastuutamme juuri sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä. Tämä toiminta vahvistaa kotiseutuhenkeä ja identiteettiä sekä antaa pohjaa yhteisille näkemyksille kotiseudun kehittämiseksi.

Vuoden 2018 Valtakunnallisten kotiseutupäivien ajankohtaisia kuulumisia voi seurata myos sosiaalisen median kanavissa: Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa.

Taasha myö tavataa!

Anne-Maija Laukas ja Lappeenrannan virallinen Willimies, kaupunginhallituksen jäsen Juha Härkönen. Anne-Maijalla on yllään Lauritsala-puku, jonka hän suunnitteli ja valmisti lauritsalalaisten pyynnöstä muutama vuosi sitten. Kuva: Pia Haakana. Elokuussa 2018 järjestetään jo 70. Valtakunnalliset kotiseutupäivät. Niitä vietetään Lappeenrannassa ja Etelä-Karjalassa. Lappeenranta on isäntänä ensimmäistä kertaa, ja maakunnan edellisistä kotiseutupäivistä tulee ensi vuonna kuluneeksi 25 vuotta.

Tapahtuman järjestäjiä ovat Lauritsala-seura ry ja Suomen Kotiseutuliitto yhteistyössä Lappeenrannan kaupungin, Imatran kaupungin ja Etelä-Karjalan liiton kanssa.

Karjalaisen kulttuurin perinteet elävät vahvasti Etelä-Karjalassa. Haluamme tuoda esille eteläkarjalaista vieraanvaraisuutta ja kaunista luontoamme. Toiveemme on, että kotiseutupäivät tuovat runsaasti vieraita Lappeenrantaan ja koko maakuntaan. Myös asukkaille tarjotaan unohtumattomia kokemuksia. Samana viikonloppuna Lappeenrannassa järjestetään myös kaupungin syntymäpäiväjuhlat, Linnoituksen vanhan kaupungin päivät.

Suurin osa tapahtumista on Lappeenrannassa, mutta tavoitteemme on, että joka puolella Etelä-Karjalaa tapahtuu kotiseutupäivien aikana. Imatra on näkyvästi mukana, ja kaikki alueen kunnat otetaan mukaan päivien järjestelyihin. Päivien ohjelmaan perinteisesti kuuluvat retket suuntautuvat ympäri maakuntaa tutustuttaen osallistujat paikallisiin kulttuurikohteisiin, historiaan, luontoon, osaamiseen ja elinkeinoihin.

Kotiseutupäivien tapahtumissa tulee näkymään kestävä kehitys. Lappeenrantaa ei ole suotta valittu vuoden ilmastokaupungiksi. Me pyrimme tekemään kaiken entistä vihreämmin ja saavuttamaan kovimmatkin ympäristötavoitteemme. Lappeenrannan seudulla panostetaan ennakkoluulottomasti kestävän kehityksen ratkaisuihin. Kun muualla suunnitellaan, meillä tehdään jo.

Saimaa on Etelä-Karjalassa lähellä joka puolella, onhan meillä rantaviivaa yli 7000 kilometriä. Saimaan ja Suomenlahden yhdistävän uuden Saimaan kanavan vihkimisestä tulee viikko ennen kotiseutupäiviä kuluneeksi 50 vuotta. Kotiseutupäiviemme aikana onkin mahdollista päästä risteilemään Saimaan kanavaa pitkin Viipuriin.

Kansainvälisyys ja Venäjän läheisyys näkyvät päivittäin katukuvassa. Kanssakäyminen ja kaupankäynti venäläisten kanssa on sijainnistamme johtuen ollut kuitenkin aktiivista jo vuosisatoja. Pietari on vain vähän yli 200 kilometrin päässä ja maakunnassamme on neljä rajanylityspaikkaa.

Tervetuloa Lappeenrantaan ja Etelä-Karjalaan Valtakunnallisille kotiseutupäiville 9.–12.8.2018!

Myö luvataa siul, et jos täst viel paranoo ni pilal männöö!

Anne-Maija Laukas
käsityöläinen, Kotiseutuliiton valtuutettu
ja Lauritsala-Seuran puheenjohtaja

Taasha myö tavataa! -teksti on julkaistu Kotiseutupostissa 3/2017 Vieraskynä-palstalla.

Kuvassa: Anne-Maija Laukas ja Lappeenrannan virallinen Willimies, kaupunginhallituksen jäsen Juha Härkönen. Anne-Maijalla on yllään Lauritsala-puku, jonka hän suunnitteli ja valmisti lauritsalalaisten pyynnöstä muutama vuosi sitten. Kuva: Pia Haakana.

---

Valtakunnalliset kotiseutupäivät on Suomen Kotiseutuliiton ja kotiseututyön vuotuinen päätapahtuma. Se kokoaa yhteen sadat kotiseututoimijat ympäri maan keskustelemaan ajankohtaisista kotiseututyöhön ja paikallisuuteen liittyvistä asioista, verkostoitumaan ja tutustumaan järjestävän kaupungin ja maakunnan vahvuuksiin ja omaleimaisuuteen. Päiviä on järjestetty vuodesta 1949 lähtien joka vuosi eri puolilla Suomea. Etelä-Karjalassa Valtakunnalliset kotiseutupäivät on järjestetty aikaisemmin kolme kertaa; Parikkalassa vuonna 1958 ja Imatralla vuosina 1970 ja 1993.

Suomen Kotiseutuliitto jakaa Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä kotiseututyön ansiomitalit sekä julkistaa Vuoden kaupunginosan, Vuoden kotiseututeon ja Vuoden kotiseutuyhdistyksen.

Lisätiedot: www.kotiseutuliitto.fi/toiminta/valtakunnalliset-kotiseutupaivat