Käden taidot ja taitajat

Koillis-Savon käsityön taitajat kirjaksi

Kirjauutinen / esittely Suomen Kotiseutuliiton jäseneltä 19.6.2017
Takaisin Kirjamakasiiniin

Savon Tomerat Naiset, omakustanne: Käden taidot ja taitajat. Taitto: Jukka Nykänen. Työryhmä: Anna-Liisa Happonen, Eila Ollikainen, Anna-Maija Räsänen, Eila Santanen

Savon Tomerat Naiset kokosi 2000–2013 tietoja koillissavolaisista käsityön tekijöistä ja heidän töistään. Tutkimukseen tallennettiin 69 henkilön haastatteluista, kuvista ja videoista tiedot  Juankoskelta, Kaavilta, Nilsiästä, Rautavaaralta, Tuusniemeltä ja Vehmersalmelta. Tiedot taltioitiin kansioksi ja  CD-tallenteiksi  kirjastoihin ja neuvonta-asemille käytettäväksi.

Kädentaidot ovat Koillis-Savossa edelleen arvossa. Perinteisiä malleja osataan tuunata uusiksi  ja soveltaa  nykypäivään soveltuvien tuotteiden valmistukseen, tähdentää puheenjohtaja, kotiteollisuusneuvoja Eila Santanen. Suomi 100 -juhlavuonna päätettiin omaa käsityöperinnettä esittelevät  tiedot  julkaista  kaikkien käteen sopivassa muodossa.

Käden taidot ja taitajat ilmestyi äitienpäivän alla runsaasti kuvitettuna 240-sivuisena kirjana. Täydennettynä kirja esittelee 76 tekijää ja heidän osaamistaan. On kutojia, neulojia, ompelijoita, nyplääjiä, huovuttajia, puutöiden tekijöitä, muotoilijoita jne. Monen  tekijän  osaamista kuvaa  luonnehdinta moniosaaja, ja  heistä moni on saanut ensimmäiset oppinsa kotoa.

Kirjan kannessa ja sisäsivulla esitellään Koillis-Savon kansallispuku. Vuonna 1986 valmistuneen puvun suunnitteli professori Toini-Inkeri Kaukonen ja asu kuvastaa suunnittelijan mukaan   savupirttien kansan yksinkertaista vaatetusta. Puuvillan käyttö ja korujen puuttuminen ilmensi elämän niukkuutta.

Toinen merkittävä asu on Nilsiässä yleisesti käytössä ollut körttipuku, jonka tunnetuin kantaja oli herännäispuhuja Paavo Ruotsalainen. Körttipukua ovat käyttäneet miehet ja naiset arkena ja  juhla-asuna. Miehen takin helmassa takana kuuluu olla tunnuksena satayksitoista, kolme pystylaskosta.

Savon Tomerat Naiset ry on perustettu vuonna 1999. Nimensä mukaisesti yhdistys vaali savolaisia  ruoka-, tapa- ja kulttuuriperinteitä järjestämällä juhlia, näyttelyjä, työnäytöksiä sekä yleisötapahtumien ruokailuja ja kahvituksia. Yhdistys on aikaisemmin julkaissut kotiseutukirjan Oekeessa patteessa.

Eila Oilikainen

Tiedustelut: eila.ollikainen @ dnainternet.net