Onko sinullakin jo kotiseututatuointi?

29.7.2014

Matti Toivonen antoi ikuistaa Orimattilan olkavarteensa

Tatuointi ja kuva: Kalle Koo, Paradise tattoo & piercing.

Kotiseutuliiton puheenjohtaja orimattilalainen professori Janne Vilkuna on ehta kotiseutumies, joka pohtii usein kotiseuturakkauden olemusta, sitoutumista kotiseutuun ja sen ilmenemistä. Taannoin hän huomasi Orimattilan Sanomissa valokuvan tatuoinnista, joka sytytti.  Hän hankki oitis tatuoidun miehen, Matti Toivosen, yhteystiedot ja pyysi lupaa saada käyttää kuvaa. Toivonen paljastui helsinkiläisen Band Of Vipers -rockyhtyeen laulajaksi.

"Siinä on Orimattilan kirkko, jonka päällä on Orimattilan vaakunakuvio (ori ja viikate) ja aurinko ja alla kaksi pääkalloa (esivanhemmat?). Jos tämä ei ole sitoutumista kotiseutuun, niin mikä? Meillä on lupa käyttää kuvaa", Vilkuna iloitsi pian sähköpostissaan.

Vilkuna ehdotti, että perustamme kotisivuillemme kotiseututatuointinäyttelyn. Liiton hallitus piti ideaa hyvänä. Samantapainen idea on toisella kotiseutumiehellä, mm. Lahti-Seuran puheenjohtaja, Sauli Hirvosella, joka kerää kuvia mahdollista omaa kirjaa varten. Hankkeesta lisää osoitteessa www.lahenlehti.net/?page_id=5800 .

Lähettäkää siis kuvianne Kotiseutuliittoon osoitteeseen elina.kuismin@kotiseutuliitto.fi! Halutessanne voimme julkaista kuvan nimimerkillä.

PS. Toivosen karjalasta kotoisin ollut  isoisä sai sodan jälkeen asuttavakseen rintamamiestalon Orimattilasta, eikä yhtään Matti Toivosen esivanhempaa ole haudattu Orimattilan multiin. Pääkallot liittyvät viikatetta pitelevään hevoseen, joka ihastuttaa rockmies Toivosta. Kolmekymppinen Toivonen pitää itseään  kotiseutuihmisenä ja tatuoinnin takana on myös laajempi kotiseutuaate kuin pelkkä kiintymys Orimattilaan.

Aiheesta lisää Kotiseutupostissa 3/2014

Aiheesta muualla:

Kotiseuturakkaus kukoistaa tatuoinneissa
Yle Uutiset 14.8.2014

Tatuoijat esittelevät töitään: Tältä näyttää Tampere iholla
Aamulehti 11.5.2015

Ihossa Porvoon siluetti ja Lahden lihamuki – kotiseutu­tatuointi on uusin villitys
Helsingin Sanomat 17.5.2015