Paavo Nurmi -hankkeelle Euroopan kulttuuriperintöpalkinto

24.4.2017

Paavo Nurmen historiallista merkitystä vaaliva hanke saa vuoden 2017 Euroopan unionin kulttuuriperintöpalkinnon. Euroopan komission myöntämä EU:n kulttuuriperintöpalkinto / Europa Nostra -palkinto on kulttuuriperintöalan korkein kunnianosoitus Euroopassa. Samaan aikaan suomalaisen hankkeen kanssa palkitaan 30 muuta hanketta tai kohdetta eri puolilta Eurooppaa.

Urheiluhistoriaa ja kulttuuriperintöä yhdistävä turkulainen Paavo Nurmi Legacy -hanke palkitaan kategoriassa koulutus ja tietoisuuden lisääminen. Palkintoperusteluissa raati toteaa, että Paavo Nurmi Legacy -hanke on onnistuneesti tunnistanut urheilun ja perinteen yhteyden.

Lentävän suomalaisen perintö innostaa nuoria

Paavo Nurmi (13.6.1897–2.10.1973), ”Juoksijoiden kuningas” ja ”Lentävä suomalainen”, saavutti kolmissa olympiakisoissa 1920-luvulla yhteensä yhdeksän kulta- ja kolme hopeamitalia. Hän on yhä yksi kaikkien aikojen menestyneimmistä olympiaurheilijoista. Nurmen perintö on tärkeä osa Suomen kulttuuriperintöä sekä kansallista identiteettiä. Nurmen menestys ja tunnettuus ympäri maailmaa vaikutti merkittävästi Venäjästä 1917 itsenäistyneen nuoren kansakunnan identiteetin muotoutumiseen kotimaassa ja maailmalla.

Paavo Nurmen saavutuksia ja perintöä kunnioittavan Paavo Nurmi Legacy -hankkeen tavoitteena on järjestää pysyvää ja näkyvää toimintaa juoksijasuuruuden muistoksi ja varmistaa näin hänen perintönsä välittymisen jälkipolville. Erilaisten tapahtumien avulla hanke on onnistunut vahvistamaan Nurmen perinnön tunnettuutta.

Nurmen saavutuksia ja tarinaa tehdään tutuksi myös vierailemalla kouluissa. Paavo Nurmi -koulukiertueen oppitunteihin yhdistetään sekä kulttuuria että urheilua. Vuoteen 2017 mennessä kiertue on vieraillut yli 100 koulussa ja tavoittanut yli 10 000 alakoululaista. Raati oli vaikuttunut ”hankkeen merkityksestä ja vaikuttavuudesta yhteisössä, erityisesti kouluissa ja nuorten ihmisten keskuudessa, joita hanke innostaa toiminnallaan”.

Raadin mukaan Paavo Nurmi Legacy -hanke on onnistunut erinomaisesti, kun ottaa huomioon hankkeen rajallisen yksityisen ja julkisen tuen. Hankkeen pyrkimys kansainväliseen vaikuttavuuteen on ollut myös kiitettävää.

”Hankkeen viestintä on ollut monipuolista: esimerkiksi paavonurmi.fi-sivusto on käännetty yhdeksälle kielelle. Tämä tukee suomalaisen perinnön viemistä eurooppalaiseen sekä globaaliin kontekstiin. Erilaisten aineistojen digitointi tukee osaltaan Paavo Nurmen perintöä ja mahdollistaa niiden saatavuuden”, raati kertoo.

Hankkeen toteuttaja ja käynnistäjä on vuonna 2012 perustettu PN Turku Oy, jonka omistaa Suomen Urheiluliitto, Turun Urheiluliitto, TuTo, Turun Weikot yleisurheilu ja Nurmen perilliset. Voittoa tavoittelemattoman yhtiön toiminta kohdistuu Paavo Nurmi Gamesin, Festivalin ja Paavo Nurmi Legacyn kehittämiseen sekä turkulaisen ja suomalaisen urheilun hyväksi.

Palkinnot jaetaan toukokuussa Turussa

Euroopan unionin kulttuuriperintöpalkintoja / Europa Nostra -palkintoja on jaettu vuodesta 2002 lähtien. Vuoden 2017 palkinnonsaajat esittelevät hankkeitaan toukokuussa Turussa kulttuuriperintötapahtuma European Heritage Congressin yhteydessä ja palkinnon saajien joukosta valitut seitsemän Grand Prix -voittajaa saavat 10 000 euron rahapalkinnon. Palkinnot jaetaan Turun Mikaelin kirkossa 15. toukokuuta.

Yleisö voi äänestää suosikkiaan Public Choice Award -palkinnon voittajaksi. Äänestysaika päättyy 3. toukokuuta.

Lisätietoja ja kaikki vuoden 2017 palkitut Europa Nostra Finlandin verkkosivuilta.

Kulttuuriperinnön suurtapahtuma European Heritage Congress Turussa 11.–15. toukokuuta. Ohjelma: www.europanostra.org/european-heritage-congress

Suomen Kotiseutuliitto on kulttuuriperintöjärjestö Europa Nostran jäsen, ja Europa Nostra Finlandin toimisto on Kotiseutuliiton toimiston yhteydessä. Kotiseutuliiton viestintäpäällikkö Anna-Maija Halme vastaa European Heritage Congress -tapahtuman 2017 Suomen koordinoinnista.