Paikallismuseot kertovat nyt itsenäisen Suomen historiaa yhdellä esineellä mutta tuhansin tarinoin

14.9.2016

>> Information på svenska

Kotiseutuliitto haastaa kaikki maamme sadat paikallismuseot – ja kaikki muutkin museot – kertomaan itsenäisen Suomen tarinaa yhden esineen kautta, yhdessä! Ensimmäiset tarinat on nyt julkaistu. Tutustu kuviin tarinoihin Kotiseutuliiton Flickr-albumissa.

Miksi paikallismuseot, miksi esineet?

Suomen museoista valtaosa on paikallismuseoita. Nämä tietyn seudun perinnettä, historiaa ja henkilökuvia huokuvat museot ovat täynnä tarinoita satavuotiaan Suomen menneisyydestä ja nykyisyydestä – ja museoissa kohtaamme menneen äärellä Suomen tulevaisuuden tekijät, lapset ja nuoret.

Siksi haastamme kaikki museot valitsemaan kokoelmistaan yhden esineen ja kertomaan sen tarinan avulla jotakin olennaista paikkakunnasta, kotiseudusta – kenties koko Suomesta, suomalaisuudesta ja maamme tarinasta. Miten tämä yksi esine kuvaa kotiseudun kehittymistä, käännekohtaa tai muuta merkityksellistä?

Vuonna 2017 vietettävän Suomi 100 -juhlavuoden teemana on Yhdessä. Juhlavuosi rakennetaan yhteisellä tekemisellä ja osallistumisella. Tekojen kautta tarkastellaan itsenäisyyden mennyttä vuosisataa, Suomen nykyisyyttä ja tulevaisuutta.

Yksi esine – tuhat tarinaa ja ohjeet kuvien ja tarinoiden lähettämisestä: www.kotiseutuliitto.fi/kotiseutuliitto-haastaa-museot-juhlavuoteen-2017-yhdella-esineella

Julkaisemme ensimmäiset kuvat ja tarinat jo syksyllä 2016 ja jatkamme esineiden esittelyä läpi itsenäisyyden juhlavuoden.

Tunnisteet sosiaalisessa mediassa: #yksiesine #suomi100 #museot

Yksi esine – tuhat tarinaa -lisätiedot:
järjestöpäällikkö Liisa Lohtander, puh. 045 1509 109, etunimi.sukunimi @kotiseutuliitto.fi
tiedottaja Elina Kuismin, puh. 050 440 9411, etunimi.sukunimi @kotiseutuliitto.fi

Suomessa on yhteensä lähes 800 paikallismuseota, joista suuri osa on kotiseutumuseoita. Nämä paikallismuseot muodostavat koko maan kattavan, matalan kynnyksen kulttuuripalveluverkoston, jonka tapahtumiin, näyttelyihin ja muuhun toimintaan osallistuu lähes miljoona kävijää vuosittain. Paikallisen kulttuuriperinnön eteen kotiseutumuseoissa tekee vapaaehtoistyötä joka vuosi yli 10 000 ihmistä.

Kotiseutumuseot perustettiin alun perin kokoamaan talteen uhatuksi koettua paikallista kulttuuriperintöä – kokoelman avulla haluttiin saada aikaan ”meistä ja menneisyydestämme” kertova alueen oma kotiseutumuseo. 1950-luvulle tultaessa lähes joka kunnassa oli oma kotiseutumuseo. Nykyään museot paitsi tallentavat ja säilyttävät kulttuuriperintöä, myös toimivat oppimisympäristöinä, työllistäjinä, palveluntarjoajina, kulttuurimatkailukohteina, asiantuntijoina sekä vapaaehtoistyön ja osallistumisen areenoina.