Paikallismuseot ottavat digiloikan Pohjois-Karjalassa lauantaina

26.10.2016 Tiedote

Suomen Kotiseutuliiton eMuseo-palvelu tuo paikallismuseot kaikkien ulottuville.

eMuseo-palvelun avulla museo-opas on aina käytettävissä – oli museo auki tai kiinni. Palvelun myötä osoitteeseen www.emuseo.fi syntyy satojen paikallismuseoiden opastuksista koostuva moderni ja interaktiivinen sivusto, joka tuo maamme paikallismuseot kaikkien ulottuville.

Suomen Kotiseutuliitto on luonut eMuseo-mobiiliopassovelluksen paikallismuseoiden käyttöön yhdessä Momeo Oy:n kanssa, joka on mobiili- ja mediaoppaisiin erikoistunut ohjelmistoyritys. eMuseo-palvelu nostaa pienemmätkin kotiseutumuseot esiin ja kaikki Suomen paikallismuseot halutaan mukaan. Seuraavaksi digiloikan ottavat Pohjois-Karjalan paikallismuseot.

”On hienoa, että pienille museoille tarjotaan tällainen palvelu”, tiivistää paikallismuseotoimija, jonka museosta on julkaistu ensimmäinen mobiiliopas. ”Tämän kautta saamme näkyvyyttä ja astumme pitkän askeleen tämän päivän mobiilimaailmaan. Jes!”

Museo mukanasi ja museo-opas aina paikalla

Oppaissa voi olla tekstiä, kuvia, ääntä ja videoita. Vierailijat voivat osallistua pelaamalla ja keräämällä pisteitä, antamalla palautetta, kysymällä paikallismuseolta asiantuntija-kyselykanavalla ja jakamalla oppaita ja niiden sisältöjä sosiaaliseen mediaan. eMuseosta löytyy jatkossa kartalle sijoitettuja kierroksia ulkomuseon kohteista, yhden museonäyttelyn virtuaaliopastuksia ja koululaisia kiinnostavia tehtäväreittejä.

Valmiita oppaita voi käyttää puhelimella ja tabletilla tai halutessaan myös tietokoneella. Osoitteessa www.emuseo.fi voi nyt tutustua ensimmäisiin valmiisiin oppaisiin. eMuseo toimii kaikilla älypuhelimilla ja tableteilla ilman erillisten sovellusten lataamista.

Lauantaina 29.10. Pohjois-Karjalan museot siirtyvät mobiilimaailmaan

Suomen Kotiseutuliitto tarjoaa Pohjois-Karjalan rahaston apurahan turvin museotoimijoille maksuttoman koulutuksen yhteistyössä Pohjois-Karjalan maakuntamuseon kanssa. Lauantaina 29.10. Joensuussa kulttuuri- ja matkailukeskus Carelicum tiloissa parikymmentä museotoimijaa opettelee eMuseo-sovelluksen käytön ja tekee ensimmäiset mobiilioppaansa.

Mukana on paikallismuseotoimijoita Pohjois-Karjalasta ja lähialueilta, muun muassa Ilomantsista, Juuasta, Kiihtelysvaarasta, Kiteeltä, Kolilta, Liperistä, Nilsiästä, Nurmeksesta, Polvijärveltä, Ruokolahdelta, Taipalsaarelta, Tohmajärveltä ja Tuupovaarasta.

Lisätietoja:

www.emuseo.fi

www.kotiseutuliitto.fi/toiminta/kotiseutumuseoiden-mobiiliopasteet

Sini Hirvonen
sini.hirvonen@kotiseutuliitto.fi
Suunnittelija, Suomen Kotiseutuliitto

FAKTA: Paikallismuseot Suomessa ja Pohjois-Karjalassa

• Paikallismuseot ovat pääosin ei-ammatillisesti hoidettuja museoita, joissa arvokasta vapaaehtoistyötä tekee vuosittain 10 000 ihmistä. Suomessa on lähes 1000 paikallismuseota, joista 730 on kuntien, yhdistysten ja säätiöiden ylläpitämiä. Vertailun vuoksi: ammatillisesti hoidettuja museokohteita on koko maassa noin 300.
  • Paikallismuseoiden näyttelyissä vierailee ja tapahtumiin ja muuhun toimintaan osallistuu vuosittain yhteensä miljoona kävijää. Paikallismuseot ovat kirjastojen jälkeen alueellisesti kattavin kulttuuripalveluverkostomme. Pohjois-Karjalassa näistä sijaitsee noin 40.
  • Suomen Kotiseutuliitto on kotiseututyön keskusjärjestö ja Suomen suurin kulttuurialan kansalaisjärjestö. Kotiseutuliitto on paikallisuuden puolestapuhuja ja palvelee kaikkia Suomen paikallismuseoita.